Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 09.03.2018
Střet minulosti se současností. Příšerné klišé a taky jedna z interpretací, co že se to na nové desce Master’s Hammer vlastně děje. Česká blackmetalová legenda zanechala koketérií s elektronikou (Formulæ), taťkovského humoru (Vagus Vetus) a přišla se žánrově pravověrnějším materiálem.
Částečné vybočení z linie posledních desek lze zaznamenat už v rovině vizuální. Nitkovitá duchařina tu možná byla, ale nikdy ne tak koncentrovaná, barevná a halucinogeny občerstvená. Štorm přitom drží nezaměnitelný rukopis, se kterým flexibilně operuje dle potřeb a bez nějž by bylo (mělo být) black metalu smutno. Podobně texty. Tematicky bližší žánrovým tradicím, přesto konstruované v duchu Štormovy poetiky. Ve prospěch otázek smrti, duše či exotiky ubylo nostalgie a přímočaré (sebe)ironie, ovšem stylově jsme nadále doma – terminologie stojí vedle archaismů, poetismy vedle vulgarit. A laskavě mrtvolný nadhled zůstává („mým spacákem jest mrtvola domovnice“).
Hudebně více blacku, ale devadesátky zpět nejsou. Žádná syrovost ani oldschoolové chrastění, zvuk je moderně košatý, staví na majestátu kláves a – jako vždy – i na Štormově vokálu. Úchylná elektronika zmizela, zato Necrocock a jeho posvátné variace na téma ůuů-uů-ů jsou tu stále s námi. A fungují.
Struktura skladeb zůstává neměnná – Master’s Hammer drží tvar krátkých nekomplikovaných písní s čitelnými schématy. Daří se sázka na black’n’roll (Psychoparasit), výpravnost (Krokodil) i Orient (Espiritus Creativos). Naopak když je třeba stavět na vytaženém riffu (Kletba, Exhumace) nebo chybí Štormovo slovo (Lost in Fjords), skladby postrádají sílu.
Navzdory tomu je Fascinator vyrovnanější než předcházející dvě desky. Motivicky soudržný, zvukově vypiplaný a s dekadentními hrdiny, kteří se „mentálně vyvíjeli jen skromně“, jako příjemnou jistotou.
Master’s Hammer – Fascinator (Jihosound, 2018)
web kapely
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.