Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 09.03.2018
Střet minulosti se současností. Příšerné klišé a taky jedna z interpretací, co že se to na nové desce Master’s Hammer vlastně děje. Česká blackmetalová legenda zanechala koketérií s elektronikou (Formulæ), taťkovského humoru (Vagus Vetus) a přišla se žánrově pravověrnějším materiálem.
Částečné vybočení z linie posledních desek lze zaznamenat už v rovině vizuální. Nitkovitá duchařina tu možná byla, ale nikdy ne tak koncentrovaná, barevná a halucinogeny občerstvená. Štorm přitom drží nezaměnitelný rukopis, se kterým flexibilně operuje dle potřeb a bez nějž by bylo (mělo být) black metalu smutno. Podobně texty. Tematicky bližší žánrovým tradicím, přesto konstruované v duchu Štormovy poetiky. Ve prospěch otázek smrti, duše či exotiky ubylo nostalgie a přímočaré (sebe)ironie, ovšem stylově jsme nadále doma – terminologie stojí vedle archaismů, poetismy vedle vulgarit. A laskavě mrtvolný nadhled zůstává („mým spacákem jest mrtvola domovnice“).
Hudebně více blacku, ale devadesátky zpět nejsou. Žádná syrovost ani oldschoolové chrastění, zvuk je moderně košatý, staví na majestátu kláves a – jako vždy – i na Štormově vokálu. Úchylná elektronika zmizela, zato Necrocock a jeho posvátné variace na téma ůuů-uů-ů jsou tu stále s námi. A fungují.
Struktura skladeb zůstává neměnná – Master’s Hammer drží tvar krátkých nekomplikovaných písní s čitelnými schématy. Daří se sázka na black’n’roll (Psychoparasit), výpravnost (Krokodil) i Orient (Espiritus Creativos). Naopak když je třeba stavět na vytaženém riffu (Kletba, Exhumace) nebo chybí Štormovo slovo (Lost in Fjords), skladby postrádají sílu.
Navzdory tomu je Fascinator vyrovnanější než předcházející dvě desky. Motivicky soudržný, zvukově vypiplaný a s dekadentními hrdiny, kteří se „mentálně vyvíjeli jen skromně“, jako příjemnou jistotou.
Master’s Hammer – Fascinator (Jihosound, 2018)
web kapely
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.