Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 09.03.2018
Střet minulosti se současností. Příšerné klišé a taky jedna z interpretací, co že se to na nové desce Master’s Hammer vlastně děje. Česká blackmetalová legenda zanechala koketérií s elektronikou (Formulæ), taťkovského humoru (Vagus Vetus) a přišla se žánrově pravověrnějším materiálem.
Částečné vybočení z linie posledních desek lze zaznamenat už v rovině vizuální. Nitkovitá duchařina tu možná byla, ale nikdy ne tak koncentrovaná, barevná a halucinogeny občerstvená. Štorm přitom drží nezaměnitelný rukopis, se kterým flexibilně operuje dle potřeb a bez nějž by bylo (mělo být) black metalu smutno. Podobně texty. Tematicky bližší žánrovým tradicím, přesto konstruované v duchu Štormovy poetiky. Ve prospěch otázek smrti, duše či exotiky ubylo nostalgie a přímočaré (sebe)ironie, ovšem stylově jsme nadále doma – terminologie stojí vedle archaismů, poetismy vedle vulgarit. A laskavě mrtvolný nadhled zůstává („mým spacákem jest mrtvola domovnice“).
Hudebně více blacku, ale devadesátky zpět nejsou. Žádná syrovost ani oldschoolové chrastění, zvuk je moderně košatý, staví na majestátu kláves a – jako vždy – i na Štormově vokálu. Úchylná elektronika zmizela, zato Necrocock a jeho posvátné variace na téma ůuů-uů-ů jsou tu stále s námi. A fungují.
Struktura skladeb zůstává neměnná – Master’s Hammer drží tvar krátkých nekomplikovaných písní s čitelnými schématy. Daří se sázka na black’n’roll (Psychoparasit), výpravnost (Krokodil) i Orient (Espiritus Creativos). Naopak když je třeba stavět na vytaženém riffu (Kletba, Exhumace) nebo chybí Štormovo slovo (Lost in Fjords), skladby postrádají sílu.
Navzdory tomu je Fascinator vyrovnanější než předcházející dvě desky. Motivicky soudržný, zvukově vypiplaný a s dekadentními hrdiny, kteří se „mentálně vyvíjeli jen skromně“, jako příjemnou jistotou.
Master’s Hammer – Fascinator (Jihosound, 2018)
web kapely
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.