Dominik Polívka | Články / Recenze | 13.12.2018
Maďarský přízrak Blackfilm se po osmileté odmlce nečekaně zjevuje s druhým řadovým albem Zero One Seven. Debut ho uvedl v povědomí všech milovníků dark jazzu, temné filmové hudby a komplexnějších hiphopových beatů. U labelu Denovali pak navázal propracovanou kolaborací Along the Corridors s italským producentem Eraldem Bernocchim. Kdo se skrývá za projektem, zůstává s novým albem neodhaleno, to hudební posun zřetelný je – nelze však říci, že by se jednalo o strhující biják.
Cinematičnosti a plíživým noireovým atmosférám slušely downtempové rytmy dokonale, na novém albu se tempo podstatně změnilo. Nejedná se už o ladně promyšlené IDM sekvence, nýbrž o laškování s drum and bassem a jeho subžánry. Zvukový obraz se zarámoval pod sklo moderního d'n'b a jeho temnějších, atmosférických podstylů (minimal d'n'b, techstep, neurofunk), na Let It Roll či jinou rychtu se ale Blackfilm nechystá. S mnoha tracky by sice obstál, tanečnost však stále ještě nepřebíjí poslechovost. Tady jde o jemné proměny a budování atmosféry, ne o masivní dropy.
Skladby jsou tvořeny převážně syntetickými beaty kopírujícími žánrový standard, beze snahy vybočit. Příkladem budiž neurofunkové Fateless a Traitors, které neoslní ani přes sci-fi ambientní poletování. Společně se skočnou 8632 a přímočarým liquid funkem Song Without Words tvoří taneční polovinu alba, kde rukopis interpreta zcela mizí. Atmosféra, o kterou se starají filmové samply a melodické kulisy, zůstává nejsilnější zbraní Blackfilmovy produkce.
Zero One Seven se stylizuje do „tech-noireového“ fraku, který by slušel mnoha cyberpunkovým filmům. Version je skladbou hrající při jízdě metropolí ve dvě ráno a spolu s postapokalyptickou Vegas tvoří nejambientnější a nejslibnější pocitové tracky nahrávky. Kryptické kulisy Blade City 2094 dramaticky pronásledují minimalistickou rekonstrukci „devadesátkového“ hardstepu, dubstepové záchvěvy u tribální Deep Roots jsou zase inspirovány předešlou kolaborací s Bernocchim. Basové frekvence hypnotizují a vedou zapomenutými místy, k prozření ani osvícení ale nedojde – jsme svědky jen další noireové scény.
Těžko uvěřit směru, kterým se Blackfilm na Zero One Seven vydal. Tísnivá atmosféra, temné plochy a vkusné samply, díky kterým získal pozornost na předchozích dvou deskách, zaslouží více než bezpečné útočiště zlomených beatů.
Blackfilm – Zero One Seven (Denovali, 2018)
bandcamp projektu
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.