Veronika Havlová, Viktor Palák | Články / Sloupky/Blogy | 12.07.2017
Festivalová diplomacie je věc ošidná, ač orientován na východ (od Západu), bez hollywoodských hvězd se karlovarský festival ve své stávající podobě neobejde a letos k nim vedla cesta přes Sundance a režiséra Davida Loweryho, jehož snímek Ain't Them Bodies Saints byl ve Varech uveden před několika lety. Stejně jako v tomhle filmu, též v Přízraku hrají Rooney Mara a Casey Affleck, a jak všichni víme, druhý jmenovaný byl letos jedním z varských hochů z plakátu.
Affleck a Mara ztvárňují v Přízraku pár, on je C a ona M, protože takhle to zní umělecky, a přesně takový by Lowery chtěl svůj film mít. Podobenství a intimita zároveň, jímavý příběh s obecnou platností – a nadčasovost. A té lze přece nejlépe dosáhnout tím, že do filmu zařadíme okázalou scénu z budoucnosti a krutý výjev z minulosti. Univerzální film, který prostupuje napříč časem. Jako duch. Rozumíme si?
Myslím, že jsem k Přízraku dokázala přistoupit s otevřenou myslí. Tedy jsem dopředu nevyhlížela otravného pseudohlubokého miláčka citlivých intelektuálů ze Sundance. A má otevřená mysl během projekce reagovala asi takto: „A hele, další americký nezávislý film, kde si hrdinové nesrozumitelným polohlasem v objetí na gauči špitají zážitky z dětství. To jsem tu už hodně let neviděla! Vždyť to bylo trendy tak deset let nazpátek. – Aha, pan režisér si všiml, že na festivalech celkem letí meditativní filmy s dlouhými záběry. Ale jde mu to, celkem hezky se na to dívá. A strašidýlko pod prostěradlem působí patřičně jímavě. – Jako dekonstrukce duchařských filmů to není špatné. Pokud bude poselství filmu, že se nemusíme bát poltergeistů, protože to nejsou zlí krvežíznivci, ale jen ztracení a zmatení Caseyové Affleckové, kteří už zapomněli, proč tu vlastně jsou, budu celkem spokojená. – Aha, takže on skočil do minulosti. Zdá se, že je v nějaké časové smyčce. Ale zároveň není. Teď jako duch straší sám sebe. Začnou se teď logicky v domě kupit duchové? WTF, vždyť to úplně přestalo dávat jakýkoli smysl!!!“
Při sledování Přízraku mi mysl čas od času těkala k Divému kraji Amata Escalanteho, který se nakonec ukázal být nejsilnějším zážitkem mé šestidenní návštěvy festivalu. Spojení fantaskních motivů a velmi přímočarého svědectví o ztracených existencích mají oba filmy společné, a zatímco ten druhý účelně a tajuplně modeluje neblahé aury hlavních postav, ten první se utápí v doslovnosti místy až komické (pořád doufám, že výstup Willa Oldhama měl zesměšňovat, nikoliv podtrhovat podobná mudrování o pomíjivosti života).
Vlastně by se mi zamlouvalo, kdyby byl ten výstup míněn zcela vážně. V „hlubokém“ projevu o marnosti všeho konání semele hostitel na večírku, pochopitelně za přihlížení ducha pod prostěradlem, všechny potřebné ingredience pseudointelektuálních projevů. Včetně toho, že když se mluví o vážné hudbě, přijde na řadu Beethoven, pokud o výtvarném umění, je zmíněna Mona Lisa. Tedy vždy něco nezpochybnitelně velikého, co je ale všeobecně známé a v podstatě bez námahy přístupné. Nicméně se obávám, že právě přítomnost ducha, tedy někoho, kdo marnost a pomíjivost poznal na vlastní prostěradlo, toto mudrování znevažuje. My tady nakonec dospějeme k tomu, že ten film vlastně není vůbec tak pitomý, jak se nám původně zdálo!
Ale nedospějeme. Zrovna tohle pomrkávání na velikány klasického umění dělají z přízraku definici midcultu, ušlechtilé umčo, syntézu toho nejhoršího z Terrence Malicka a Xaviera Dolana. A vlastně to docela dobře vystihuje stěžejní písnička, kterou složil strádající umělec C. Asi by to mělo znít alespoň jako Jamie Woon – ale nakonec z toho stejně lezou Coldplay. Po humoru ani stopy, zato tklivosti ranec.
52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2017, Karlovy Vary
www.kviff.com
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.