Jaroslav Kejzlar | Články / Sloupky/Blogy | 04.07.2017
Jestli jsem se ve Varech na nějaký film obzvlášť těšil, tak na německé drama Odnikud. Na představitelku hlavní role Diane Kruger se totiž po vítězství herecké ceny v Cannes nesla slova chvály doslova odevšud. Výsledný zážitek byl odzbrojující a podobně vyčerpávající jako party v několikapatrovém klubu Aeroport – tedy zdejším nočním útočišti pro filmové zombíky, kteří si potřebují zkrátit čekání před tím, než se postaví do ranní fronty na lístky.
Režisér Fatih Akin natočil snímek o ženě jménem Katja, která zničehonic přijde o svou nejbližší rodinu. Vtahujícím, velmi kontaktním způsobem zachycuje první hodiny po tragédii, ve kterých se hlavní hrdinka psychicky rozkládá – ale nezůstává jenom u toho. Po celou dobu pozorujeme, jak se Katja vypořádává se smrtí svých milovaných, přičemž u toho prochází několika stádii – odmítnutím, uvědoměním si, ztrátou vůle k životu i touhou po pomstě. Tím, že se umírněná režie koncentruje ryze na svou protagonistku, dává dokonale vyniknout Diane Kruger – až to místy vypadá, že stačilo zajímavě zacílit kameru a nechat se unášet její odevzdanou zarputilostí.
Možná lze namítnout, že Akin s divákem manipuluje tím, když ho přinutí dívat se na problematiku čistě z pohledu raněné matky, ale víc než o samotné vyšetřování jde spíš o film intimně zacílený na prožívání pozůstalých. V tomhle pohroužení se do lidské bolesti je výtečný a v silné náladě si nezadá ani s těmi nejlepšími severskými kriminálkami.
Ti Den poté, jihokorejské černobílé minimalistické drama o krizi středního věku, ješitnosti a do sebe zahleděnosti nakladatele a kritika Bongwana, stojí na pomezí diváckého utrpení z dlouhých, několikaminutových konverzací (většinou natočených na jeden záběr) a radosti z překvapivě absurdního humoru.
Hong Sang-Soo rozbíjí děj a nevypráví příběh lineárně, což není nic neobvyklého, ale tentokrát to přináší zajímavé situace. Jelikož se po boku „šéfa“ (jak si postava Bongwana nechává říkat) objevují na přeskáčku dvě asistentky, takřka ve stejném věku, dochází k diváckému zmatení. Člověk si totiž delší dobu myslí, že jde o jednu dívku v jiných obdobích, což může být ze strany korejského tvůrce dost dobře dráždidlo pro nás Evropany, kterým v naší do sebe zahleděnosti připadají asijské rysy všechny stejné. Korunu téhle provokaci pak Hong nasadí, když v příběhu poskočí o několik let dopředu. Bongwan v tu chvíli vede pracovní pohovor právě s jednou ze svých bývalých asistentek, ptá se jí na stejné věci, jako když ji kdysi přijímal, ale kvůli svému egoismu ji vlastně vůbec nepoznává.
A jedno zklamání nakonec. Ačkoliv dokument Jmenuji se Heath Ledger může působit jako řemeslně poctivě odvedená práce, vezoucí se na „kapadiovském“ trendu použití záběrů z domácího videa a snahy ukazovat co nejmíň mluvících hlav, vlastně nepřináší nic nového. Chronologicky odvypráví Ledgerův příběh, zmíní jeho výjimečnost, talent i těžkosti v průběhu kariéry, ale nepokrytě jen směřuje k srdceryvnému finále. Nešťastná smrt mladého talentu je smutná sama o sobě, pro obrazová klišé šarže k nebi stoupajících jisker z otevřeného ohně nebyl důvod.
52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2017, Karlovy Vary
www.kviff.com
Michal Pařízek 10.01.2025
Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...
redakce 10.01.2025
Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.
redakce 09.01.2025
Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.
redakce 08.01.2025
Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.
redakce 07.01.2025
"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.
redakce 06.01.2025
"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!
Michal Pařízek 27.12.2024
Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.