Články / Sloupky/Blogy

Poprvé na kolonádě: Křižáček a další německá radost

Poprvé na kolonádě: Křižáček a další německá radost

Jaroslav Kejzlar | Články / Sloupky/Blogy | 09.07.2017

Křižáček, podle poroty nejlepší soutěžní film letošních Varů, bude pro spoustu lidí představovat jen těžce usledovatelný zážitek. Ono to tak u artových snímků soustředících se na duchovní prožitek často bývá. Jenže v Křižáčkovi se mi opravdu obtížně nachází cokoliv, čeho bych se chytil. Kadrnkovo historické drama do sebe notně pohroužené, navíc natočené ve zvláštní rozjímavé atmosféře, která nesedí skoro k ničemu, o čem příběh zoufalého otce (Karel Roden) vypráví. I kvůli tomu jsem měl při sledování pocit, že autorská vize s výsledným zpracováním proti sobě jdou až bolestivě protichůdným způsobem.

Dobře, obrazová stránka se vryje do paměti. Záběry jsou ale specifické v tom, jak dvojrozměrně, až ploše působí, a jak do nich postavy přirozeně ne a ne zapadnout. Snažil jsem se, skutečně, a věřím, že pokud by bylo možné něco výjimečného objevit třeba v úmorně repetitivním klapání koňských kopyt, které putování ztrápeného otce provází, určitě to objevím. Takhle přiznávám porážku a zůstávám za branami pochopení.


Německá produkce letos zaválela, byl jsem nadšený ze zdrcujícího filmu Odnikud a příjemně překvapený z hysterického Axolotl Overkill. Naposledy mě zaujal koprodukční snímek Western – příznačně vyprávějící o málomluvném muži, který konal. Několik německých dělníků přijede do Bulharska stavět elektrárnu, nemají ale dostatečnou podporu od svých nadřízených, chybí jim voda, o kterou se musí dělit s místními, a vlastně tak trochu i pracovní morálka. Westernové motivy tak trochu jinak – a velmi účelné.

Z řady nedůvěřivých a soutěživých pracantů vystoupí Meinhard, začne se sbližovat s životem v bulharské vesnici a propojovat obě kultury. Scenáristka a režisérka Valeska Grisebach neuvěřitelně přirozeným způsobem postupně vyhrocuje vztah mezi ústředním trojúhelníkem dělníci-Meinhard-vesničané a noří se hluboko do nátur i charakterů. Western je film o samotě, vyčleněnosti i o jednom zarputilém a nejednoznačném hrdinovi, který se přizpůsobuje ze zájmu, ale i kvůli vlastnímu prospěchu – a hlavně za každou cenu.

Na závěr k zážitku z kolonky „Tak jsem se dočkal“. Těší mě, že se mi nakonec podařilo natrefit na dokument, který mě něčím skutečně obohatil – po zklamáních z biografie Heatha Ledgera nebo příliš horkou jehlou spíchnuté Kampaně o prezidentské kandidatuře Bernieho Sanderse šlo o příjemnou změnu. Tou je gruzínský Sluneční stát, snímek zachycující těžký život obyvatel zchudlého města, kde horníci těží posledních pár zbytků manganu a hrají ochotnické divadlo. Tvůrce Rati Oneli tady předvádí na malém prostoru skutečné čáry se zvukem (zmíním plynulý přechod z dunění hromu k burácení lokomotivy), obrazem a propojováním objektů. Takhle nějak si představuju filmové přemítání nad smyslem existence.

Info

52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2017, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace