Články / Sloupky/Blogy

Poprvé na kolonádě: axolotl a výrazné ženy

Poprvé na kolonádě: axolotl a výrazné ženy

Jaroslav Kejzlar | Články / Sloupky/Blogy | 06.07.2017

Svět je plný axolotlů, křičí německý snímek Axolotl Overkill – a axolotl, to je podivný vodní dráček, obojživelník, kterého sice nic nezlomí, ale taky nikdy nedospěje. Neukotvený scénář filmu vypráví o rozlítaném životě šestnáctileté Mifti (Jasna Fritzi Bauer) a dívá se na svět optikou nepochopené a divoké mladé dívky, která se odmítá přizpůsobit nebo nést zodpovědnost. Tenhle film pravděpodobně rozdělí, a podle odevšad se hrnoucích reakcí už vlastně rozděluje, diváky na dvě strany. Jedni v něm vidí úžasnou nálož hořce podané zábavy a druzí směsici nesouvislých hysterických skečů a nesympatických postav. Jenže to je přesně ono – Axolotl Overkill je předimenzovaná výpověď o roztěkanosti a přepjatosti současné mladé generace.

Postavy se tu vlastně chovají jako karikatury statusů a rolí, které by měly ve společnosti zastávat. Bohatá ženuška se smyslně svíjí v županu a se sklenkou vína ve svém honosném prázdném sídle, mladý učitel nedokáže zaujmout studenty nudným výkladem a dotčeně reaguje na připomínky ke své nedostatečné autoritě, maličký kluk posiluje six-pack…

Zatímco v některých chvílích tohle zkreslené znázorňování lidí vyznívá spíš jako součást za každou cenu bláznivé umělecké stylizace, místy prostě vystihuje svět z pohledu protagonistky Mifti. Ta ve své sebestřednosti vnímá okolí v extrémech, kritizuje pokryteckost dospělosti a zjišťuje, že má kolem sebe vlastně velkou hordu nevyzrálých osobností, které ji všechny rády poučují o tom, jak by měla žít. To všechno dělá z Axolotl Overkill film s rebelským šmrncem a zatím nejpříjemnější varské překvapení, které mě dokonale vytrhlo z půlnočního polospánku.


A že festival letos vůbec nabízí opravdu velkou škálu snímků se silnými ženskými nebo dívčími hrdinkami! Výjimkou není ani slovensko-české drama Nina, uváděné v soutěžní sekci Na východ od Západu. Jedenáctiletá dívka je v něm vystavená tlaku ze strany rozvádějících se rodičů, kteří nejsou schopní komunikovat mezi sebou a malou dcerku berou jako prostředníka pro vzájemné obviňování – a děje se tak v překvapivě ostrých dialozích.

V šedivém a syrovém prostředí bratislavského přístavu na Dunaji, kde se film z velké části odehrává, nachází režisér Juraj Lehotský snovou poetiku. Umně totiž znázorňuje fantaziemi protkaný svět malé Niny, která si často představuje, jak by to mohlo vypadat, kdyby byla její rodina šťastná. Jediný problém mám se závěrečným okázalým útokem na srdíčka. To, co působí jako přirozená gradace příběhu, je ve skutečnosti spíš samoúčelná hra na nervy, která ošálí a skryje, že tolik potřebného rozuzlení se nám nedostalo.

Info

52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2017, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Šejkr #136: Rutina nevadí

Michal Pařízek 09.08.2024

Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace