Jaroslav Kejzlar | Články / Sloupky/Blogy | 02.07.2017
Zdravstvuj z Varů. Poprvé. Program je nabitý, lidí jako much – a mám pocit, že najít jednotlivé promítací sály může jenom ten, kdo v nich už někdy byl. Já zatím nebyl, a proto dostat se do takového kina Drahomíra, bylo jako hledat poklad samotného Cortése. Ale povedlo se a já mohl začít pěkně zostra a podle hesla Proč se hned na úvod nehodit do divácké nepohody? Mexický film Divý kraj sliboval krutou realitu všedního života, navíc obohacenou o fantaskní prvky, a to je kombinace, jakou v Latinské Americe umí.
Film předestírá trpký obraz společnosti, kde mezi sebou lidé nedokážou navazovat emocionální vztahy a pomalu tápou životem bez vyhlídek. Režisér Amat Escalante vykreslil svoje postavy jako hluboko zraněné jedince, kteří žijí vedle sebe, ale nejsou schopni vzájemné empatie. Ztratili totiž víru v citové prožitky, vztahy udržují na základě společenských zvyklostí (rodina musí žít společně) a veškeré potěšení nacházejí ve fyzické slasti. Vědci v tomhle světě proto koncentrují svoje úsilí k nalezení „pudové nirvány“, která představuje vrchol sexuálního potěšení – z toho se ale později stává život ohrožující závislost.
Premisa, na které není až tolik fantaskního, spíš jde o varovně zdvižený prst. Film ale i tak skýtá místy opravdu bizarní výjevy, třeba chobotnatým monstrem obmotaná, ve slasti se topící lidská těla nebo hromadně souložící zvířata všech druhů, vše vypodobněno natolik suverénně, že nehrozí rozpaky. Nade všemi řemeslnými složkami potom vynikala práce se zvukem. Když se filmařům povede sugestivně zachytit i ty nejjemnějších detaily pohybů nebo tichou ozvěnu puštěné televize ve vedlejší místnosti, odkud se zrovna přesunul děj, je to radost. Radost z možnosti být součástí znázorněného prostředí.
A když už jsme u vizuálních lahůdek, nemůžu nezmínit zážitek z černobílého filmu Popel a démant od Andrzeje Wajdy. Válečné drama z roku 1958 (zde uváděno v Návratech k pramenům) se obrací na konec druhé světové války a ke kontrastům, které s tím byly spojeny. V Evropě končí jeden z největších konfliktů v dějinách, všude zuří boj o moc a mezitím se v jednom polském hotelu spolu opijí novináři a špioni, připravuje se vražda komunisty a stará uklízečka považuje oslavy 8. května za papalášský narozeninový večírek. Skutečně hořkosladká záležitost.
Lehkým zklamáním byl naopak brazilský snímek V jeho očích uvedený v „charitativní“ sekci Lidé odvedle, po jehož promítnutí zněl sálem hlasitý aplaus. Příběh mladé lásky mezi dvěma chlapci je citlivě podaný, ale naroubovaný na spoustu šablon. Podsouvá tolik vztahových, rodinných i celospolečenských klišé, že si moc neumím představit divácké přijetí jeho heterosexuální verze. Pokud spějeme k ideálu toho, že budeme na homosexuální i heterosexuální páry pohlížet bez rozdílu, zbude prostor rozlišovat originální a neoriginální filmy, bez ohledu na tematiku. Na druhou stranu ale věřím, že vztah dvou pubertálních kluků může spoustu konzervativců a ignorantů popíchnout. Aspoň tak.
52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2017, Karlovy Vary
www.kviff.com
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.