Články / Recenze

Melancholie neporazitelného (Superman: V každé roční době)

Melancholie neporazitelného (Superman: V každé roční době)

Martin Šinkovský | Články / Recenze | 12.02.2023

Superman je společně s Batmanem o parník nejvýznamnější postavou komiksového molochu DC. Obě postavy patří k tomu základnímu nejen ve světě komiksu, ale v globální popkultuře obecně. Všichni ví, co znamená stylizované S i netopýří ikonka.

Komiksoví autoři, kteří s těmito superhrdiny pracovali, museli vždy bojovat se spoustou kanonických omezení a očekávání. Teda až do 80. let minulého století, kdy Frank Miller řekl dost a stvořil stárnoucího Batmana v Návratu temného rytíře a Alan Moore poslal Supermana pryč v příběhu Co se stalo s mužem zítřka. Otevřel se tak prostor pro mnohem sofistikovanější a vyspělejší zpracování.

O dekádu později zažila svůj tvůrčí vrchol dvojice tvořená scenáristou Jephem Loebem a výtvarníkem Timem Salem. Ti ve svém díle Dlouhý Halloween a Temné vítězství dokonale vytěžili všechny možnosti, které nabízela postava Batmana. Sedmadvacetidílná sága se stala určující pro všechny následné příběhy (komiksové i filmové) s netopýřím mužem. Mezi těmito komiksy si dvojice odskočila ještě k Supermanovi, aby vystřihla majstrštyk V každé roční době.

V tomto čtyřdílném komiksu rozděleném podle ročních období sledujeme Supermanovy konce ve Smallvillu a začátky v Metropolis. Scenárista Loeb se až tak nezajímá o Supermanovy schopnosti, ale pouští se do psychologické drobnokresby superhrdiny. Podstatou Supermana podle něj totiž není, kolikrát na hlavu porazí superpadouchy, ale jak se dokáže vyrovnat s faktem, že zkrátka nemůže pomoct všem, že i přes své nadpozemské schopnosti neumí zachránit všechno a všechny.

Subtilnost Loebova příběhu dokonale zhmotňuje kresba Tima Salea. Ten s oblibou používal velmi tradiční podoby superhrdinských kostýmů, ať už šlo o Batmana, Supermana či Spider-Mana, přesto je jeho Superman jiný. Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Sale pracuje s tenkými linkami a podle potřeby s podrobným vykreslením i hyperbolickou zkratkou a nedotažením obrysů. Nejen Superman, ale i jeho hlavní protivník Lex Luthor jsou zádumčiví a zachmuření. Sale často používá velkých panelů, na kterých hrají prim postavy a jejich emoce.

Superman: V každé roční době je v tomto svazku z řady Legendy DC doplněn několika kratšími příběhy. A bez sebemenších pochyb jde o jedno ze základních děl superhrdinského žánru. Není to akcí nadupaná jízda, mnohem víc svou stavbou připomíná modernistické romány. Jde pod povrch postav, což je pro komiksy tandemu Loeb - Sale typické.

Info

Jeph Loeb, Tim Sale - Superman: V každé roční době (Crew, 2022, 224 stran, překlad Ľudovít Plata)
web

foto © se svolením Crew

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace