Články / Recenze

Modest Mouse na cestě odnikud nikam

Modest Mouse na cestě odnikud nikam

Jakub Koumar | Články / Recenze | 13.04.2015

Přestože jejich popularita pořád stoupá, Modest Mouse jsou zároveň neustále zatracovaní. Za přechod k major labelu, za vyměklý sound, za náhlý pozitivismus a s poslední deskou - poprvé ve své historii - za neoriginalitu. A tentokrát vcelku oprávněně.

Řekněme si to hned a na rovinu. Strangers to Ourselves je donebevolající a průserově drzá sebevykrádačka. A neobstojí ani přivření uší nad nějakou skladbou, asociace na starší písně se objevují v průběhu celého alba. Na druhou stranu Modest Mouse mají patent na tak osobitý zvuk, že je až ohromující, že se nepotopili do opakovaček už dávno. Kapela je sice v plné síle, ale Isaac Brock najednou působí, jako by se zastavil a rekapituloval. A vypadá to, že jeho posun byl jen domnělý. Že vlastně nikam nedošel a nic neobjevil.

Snad i proto v textech občas naťukne skořápku starších písní a v jeho hlase zazní Ugly Casanova, jindy zaskočí atmosféra starších nahrávek. Zakvílení překrásně syrové kytary, strohý repetitivní riff, mimoděk odříkaná melodie jsou beze smyslu, jako bloudění mezi prázdnými horizonty. Křečovitá snaha neupustit od pracně vybudovaného soundu vede k neustálému lovení amuletů Good News for People Who Love Bad News a We Were Dead Before the Ship Even Sank po kapsách.

Deska je roztěkaná, jako by nevěděla, kam dřív, který směr je ten správný. Kam teď? Jít dál? Nebo zpátky? V hlavě je cítit zmatek a rozhořčení, sucho v krku narůstá. Skladby mají úzkostný strach gradovat a excentricky vybuchnout, což je neuvěřitelná škoda, protože mají potenciál explodovat a rozstříknout se po krajině. Nic na tom nemění ani nástrojová zdatnost Toma Pelosa, ani čerstvá krev a první „myší“ žena Lisa Molinaro.

Při tom všem Strangers to Ourselves není špatné album, protože Modest Mouse nejsou obyčejná kapela. Štědré aranžmá skladeb vás přiková k bednám na hodiny, v písních je pořád co objevovat a to, co se jeví jako nepořádek, je po chvíli pečlivě rozmyšlený výkres, dle kterého rostou jednotlivé kusy desky do mohutnosti skal v Monument Valley. Milým překvapením je hravá basa Russella Higbeeho, který nahradil duši kapely Erica Judyho. Tuhle silnou náhradu jako by ateistickému křiklounovi z Issaquah seslal sám duch svatý.

Dosavadní práce Modest Mouse vedla k tomu, že jejich desky musí čelit tomu nejpřísnějšímu pohledu. Nízká kadence alb zase znamená, že i Strangers to Ourselves představuje skutečné potěšení při hledání neoposlouchaných písní o bezradných, bezcenných a zbytečných životech. A to i přesto, že o nich vypráví tak trochu bezradné album.

Info

Modest Mouse - Strangers to Ourselves (Epic, 2015)
www.modestmouse.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace