Jakub Koumar | Články / Recenze | 26.08.2015
Zní to neuvěřitelně, ale Built to Spill našli zásadní složku svého zvuku už na první desce v roce 1993, a to i přes počáteční kolotoče v sestavě. Lví podíl na tom má zakládající člen Doug Martsch a jeho rozvířené kytary a laxní zpěv s velmi osobitým citem pro melodie. Bavíme se ovšem o melodii raného klubového indie rocku ve Spojených státech. Tedy o grungovým a hardcorovým křikem prokládaném rozvolněném vyprávění. Bylo to ale až druhé, melodičtější a kytarově dráždivé album There’s Nothing Wrong With Love, které vedlo k širšímu ohlasu a podepsání smlouvy s majorem.
Postupně se téměř vytratilo roztřesené kvílení protáhlých vybrnkávaných partů, zvuk rostl a sílil a dostával srozumitelný koncept. Tak vznikly populární a zpropadeně chytlavé kousky Perfect from Now On a Keep It Like a Secret. Písně se časem semkly a staly se přístupnými a zároveň obsáhlými výpověďmi, až vyústily v překvapivě jednoduché a klidné There Is No Enemy. Díky těmto tendencím je Untethered Moon jako Startka po roční tabákové abstinenci. Built to Spill navazují na hutnost kytar, ale samotná struktura písní se vrací velkým obloukem zpátky. Sóla přicházejí v nečekané chvíle, melodie se několikrát obrací a skrze rozklíženou hlasovou linku se derou rozmanité efektové deformace.
Poslouchat kytary je vůbec ďábelská zábava, jsou tak živé, nenucené a rozdováděné... Je to čerstvý vítr do zatuchlé monumentality, v níž se Built to Spill dávili posledních pár let. Untethered Moon má ráz a hlavně jedinečný charakter, který se po devadesátkách začal poněkud vytrácet. Pořád to ještě není úplně ono, desce chybí zásadní moment. Těžiště. Nezapomenutelný bod, díky němuž posluchači tajili dech. Což je dáno kompoziční opatrností, kterou Doug Martsch sice konečně upozadil, ale zcela na ní nerezignoval. Pro Built to Spill platilo, že jejich skladby dokáží chytit za srdce pokaždé trochu jinak. Spoustu pozoruhodných momentů objevíte až na poněkolikáté, nicméně rozkrývání si budete užívat, protože album je plné poctivé kytarové práce (sic).
Built to Spill jsou tak trochu pozapomenuti na koleji odkloněné od jiných indie velikánů, jimž byli částečnou inspirací. Modest Mouse. Těm nemalá skupina fanoušků vyčítá, že nezůstali u svého původního zvuku, velice podobnému právě Built to Spill. Jenže jak je vidět, tahle cesta už je obsazena. Kombinaci kytarové rozjívenosti, nesmělosti, upřímnosti a opilosti má patentovanou Doug Martsch. A už skoro čtvrtstoletí na tom není třeba nic měnit.
Built to spill – Untethered Moon (Warner Bros., 2015)
www.builttospill.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.