RADEK.K. | Články / Recenze | 28.02.2013
Když jsem před bezmála třemi lety dobrovolně recenzoval prvotinu Saiwaly, ani v duchu by mě nenapadlo, že se setkáme znovu. Tentokráte Stanislav Stejskal vsadil na koncept zkombinování více uměleckých složek. Ápětková osmatřicetistránková knížečka z nešizeného křídového papíru v sobě skrývá třináct básní, dvě povídky, devět celostránkových fotografií a všechny texty písní, nahraných na přiloženém CD.
V básních je zmíněna matka Země, příroda, bůh indiánský, pohanský, běžný život, to vše prolnuto klidem a láskou. Nefalšovanou láskou tak, až se nejednomu ta upřímnost bude zdát nepravděpodobná. Obzvláště v našem, lidsky zdevastovaném severočeském kraji to bude na pořadu dne.
„... opatruj mne/ prosím/ jsem sama a tolik toužím po objetí/ tvých rozevřených paží.“
Dvě povídky jsou podobně příjemné, dobře se čtou, ale osobně s nimi nesouzním. Jsou na mě, neprotřelého slabočtenáře, jaksi složité. Nevadí, vše mi dozajista vynahradí muzika.
Hudební nosič mi v zásadě připadá folkový a písničkový ještě více než při setkání s Mojí hudbou (2009). Nepochybně to je ale pouze tím, že jsem byl více překvapen. Vybrnkávání španělky vpluje do prostoru jemně a nenásilně, jak jen to jde. Rušit vyprávění a následné snění O dracích se nehodí a lze tak činit jen hlubokým mručením didgeridoo a vyššího harmonického přepiskování. V exponovanějších polohách mi pan Stejskal připomene Pavla Váně z Bronzu/Progres 2. Titulní Někde nad hlavou bílá křídla neslevuje z nastolené nálady, Káťa Šetková rovnocenně zpívá i doprovází, aby se vše mnohovrstevnatě před závěrem prolínalo. Za povšimnutí stojí nenápadné nesamplované orlí hvízdání a doprovodné perkuse. Jestli jsem minule zmínil malou výtku anglickým písním, tady už ten pocit nemám. Tři cizojazyčné texty mému uchu lahodí. Two in a Boat, opět v režii mužského i ženského elementu, s plnější dynamikou rozličných perkusí a bicích nástrojů. Kombinace indiánského „heya heya“, námořnického siláctví a sirény lákající do hlubin je monumentální. Za úžasnou Saloon of Pianos by se nemusela stydět ani Enya, s tím rozdílem, že zde posloucháme civilní projev porovnatelný více se Zuzanou Lapčíkovou nebo Alicí Holubovou z Hradišťanu. Vlastně se díky postupnému zahuštění a podkresu elektrickým klavírem folklórnímu tělesu přiblíží. Posloucháme ovšem Saiwalu, takže vše je originálně podbarveno alikvótním zpěvem.
Jestřábí křik by mohla být normální písnička, ne však z rukou a úst páně Stejskala. Takhle to vypadá, když někdo umí a má potenciál povýšit obyčejné na něco vyššího. Gradace, práce s dynamikou, výpověď textu, jemuž lze rozumět, ale i nechat se unášet fantazií. Ve Všechno co mám rád se Saiwala představuje v podobě celé kapely, byť je k hlavní dvojici přizván jen saxofonista Míla Buriánek. Všechny obligátní nástroje nahrál šéf, druhý zpěv dáma. Mám-li použít příměr, pak si dovolím vzpomenout na Žentour. Ovšem podobně jako tomu bylo u přirovnání minulého, prim tu hraje civilnost, nefalšovanost a upřímnost. Reggae houpačka o nenaplněném vztahu, smutná, krásná. Obdobné hudební pokračování nabídne také Houpej mě. Chytrý to tah odtáhnout posluchače jinam, aby se mu zase připomnělo, co je podstatou. Poslední píseň Tears of Trees je tou třetí anglickou. Na pomoc byl pozván Kuba Stejskal, aby vypomohl s doprovodem na djembe, Filip Procházka si k vyžrané, popř. vydlabané rouře přibral ještě koncovku, slovenskou píšťalu. Na disku se nachází ještě jedna skladba, Píseň radosti. Podle názvu a podtitulu, ale vlastně i hudebního obsahu samotného, se jedná o motlitbu, vzývání, novodobou pohansku poctu krajině Sedčic. Nezbývá, než se tím směrem vydat...
Stanislav Stejskal - Dcera Země (Básně, fotky, povídky) (samonáklad, 2012)
Saiwala - Někde nad hlavou bílá křídla (samonáklad, 2012)
www.music.saiwala.cz
Autor provozuje Napalmed.blog>, prostor mezi hudbou a hlukem.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.