Michal Pařízek | Články / Recenze | 06.10.2016
Někdy na sklonku loňského roku na svých stránkách New Model Army trpce komentovali, že skalní fanoušky už možná ani nemůže překvapit skutečnost, že se vydání jejich nového alba o nějakou dobu odkládá. Obvykle na nějakém měsíci zase tak moc nezáleží, ale v případě třinácté nahrávky skupiny soustředěné už několik desítek let okolo Justina Sullivana se zdržení ukázalo jako celkem zásadní. O angažovanosti New Model Army netřeba pochybovat, ovšem Brexit dodal albu Winter mrazivé razítko.
„Neznám kapelu, která by po třiceti letech na scéně dělala takovýhle alba,“ píše na Twitter Epochal a má pravdu, předseda. Pokud bychom chtěli recenzi novinky New Model Army vměstnat do jedné věty, byla by to tato. Když se na minulém albu Between Dog and Wolf NMA položili do lyrického houští přikryti pavučinou z klávesových ploch, říkalo se, jaká je to paráda, že po těch letech dokáží udělat něco jinak. Zima žádné podobné překvapení nepřináší, naopak s ní přicházejí známé situace. Justin Sullivan je znovu na lovu a skutečnost, že má o pár křížků víc, mu nijak nepřekáží.
Úvodní Beginning překvapí humpoláckým kytarovým riffem; sedmiminutový bojový úvod možná nemá takové grády jako The Hunt nebo Here Comes the War, ale v kategorii úvodní píseň u kapely, která napsala jedny z nejlepších otvíráků na scéně, mu patří jedno z předních míst. Postpunkový rozjezd se utopí v halasném vyvrcholení, ze kterého záhy povstane jednoznačná Burn the Castle. Sullivanovy šediny (letos mu bylo šedesát!) najednou tmavnou, zrak zostří a každé slovo vypaluje doživotní cejch. Znovu tu máme polovinu osmdesátých let, New Model Army nesou standartu revoluce a hlasitě volají po zásadním boji proti vrchnosti. Železnou lady už dávno stravuje rez a její nástupci jsou spíše pro smích, jenže podstatné problémy nezmizely.
Winter není nostalgickým ohlédnutím, ale hlasitým a strohým manifestem, který se tíhou, zacílením a sveřepostí zařazuje mezi nejlepší alba skupiny. Osmdesátky připomene také bohaté využití akustické kytary, jejíž ostrý a přímočarý zvuk dodává kolekci na hloubce a břitu, Winter je podobně svěží a pestrou sbírkou jako dnes už legendární The Ghost of Cain nebo Thunder and Consolidation. Justin Sullivan se ke svým nejsilnějším letům neobrací jen tak náhodou, dnešní zmatená a chaotická doba mu (a nejen jemu) tyto časy evokuje. Spousta věcí je jinak, dnes absolvujeme často úplně odlišné boje, ale ve výsledku se stejně zastavíme u tolik zprofanovaného termínu svoboda. Právě ta je Sullivanovým životním tématem a možná díky tomu, že ji stále pokouší, dokáže fungovat v tak šarmantním módu.
Poněkud úsměvným zanícením, které dávno vyšlo z módy, může Sullivan připomenout hrdiny starých románů a příběhů, ve kterých se skutečné problémy řešily nejen debatou u kulatého stolu, ale také mečem. Podobná noblesa se dnes příliš nenosí, možná proto Winter nestálá ostrovní kritika poněkud odzívala. Jenže někdo s větrnými mlýny bojovat prostě musí. Za nás za všechny.
New Model Army – Winter (Ear Music, 2016)
www.newmodelarmy.org
Text vyšel v magazínu Full Moon #65.
New Model Army (uk) + support: Calvera
9. 10. 2016 20:00 Lucerna Music Bar, Praha
vstup 450 Kč / 550 Kč
www.newmodelarmy.org
www.silver-rocket.org
www.scrapesound.org
www.musicbar.cz
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.