woko | Články / Recenze | 15.05.2015
Doba, kdy se post-rock skloňoval na každém rohu, je ta tam. Lis Er Stille (dnes už jen LISERSTILLE) se do té krabičky hodili, ale spíše jen proto, že to bylo nejjednodušší. Skladby mezi sedmi a dvanácti minutami, střídání hluku a ticha, ale co to zpívání? Co ten build-up uprostřed songu? Dánové byli vždycky artovější a progresivně naklonění. A tahle transformace se dokonale projevuje i na aktuálním albu Empirical Ghost.
Atmosféru navodí hned úvodní Capsules. Začíná říznějším riffem (nic ale jako noise v Lyncher's Aim), který přejde do klávesové melodie. Piána se dohledáte pomálu, ale celá nahrávka je protnuta spoustou elektroniky a syntezátorů. A zvuku to sluší. Pilotní singl Gold Future je uvozený právě klávesovou linkou, do které se vloží znoisovaná kytara a vzdálený hlas Martina Byrialsena. Mix chytlavé kytary, dynamických bicí a štědře použité elektroniky je jasným důkazem toho, že čtveřice se na Empirical Ghost vydává jiným směrem. Důkazem je třeba čtyřminutová Wall Mark - skladba, kterou si dokážu představit, že hraje z rádia. Nikdy bych si netipl, že syntezátory jak ze špatné osmdesátkové telenovely dokážou tak skvěle hrát druhé housle vybuzené kytaře a řvanému vokálu.
Ale abych jen nechválil. Byrialsenův hlas se místy může zdát nudný a bezbarvý, i když umí i zaskřípat. A poslední část alba bych nejraději přešel. Zatímco v Harlequin's Tale dojde ještě na dechy a posluchači se tak servíruje nový vjem, Precognition je už jen a pouze sedmiminutová syntezátorová onanie jak z Návštěvníků.
Jinak jde ovšem o desku velice zdařilou. Je na ní sice něco jiného, než skalní fanoušek může očekávat, ale jde o krok správným směrem. Uvidíme, jak naživo.
LISERSTILLE – Empirical Ghost (G-Records / Rough Trade, 2015)
www.liserstille.bandcamp.com
live: LISERSTILLE (dk)
28. 5. 2015 Cross Club, Praha
29. 5. 2015 Divadlo Pod lampou, Plzeň
30. 5. 2015 Festival malých pivovarů, Třebíč
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.