Pavla Slezáková | Články / Recenze | 20.02.2014
Skutečnost, že kapela dokáže plout s depresivní bárkou bez jakékoliv kontroly vesel, byla až donedávna nepředstavitelnou báchorkou. Londýnské divošky Savages se však nezastaví před ničím, natož před misogynskými názory starých old shatterhandů. Jejich debut Silence Yourself, nominovaný na prestižní Mercury Prize po boku takového esa, jakým je David Bowie, má už sám o sobě jistou vypovídací hodnotu, ale co přesně očekávat od čtyř černě oděných dívek?
Od první skladby dokazují, že veškeré stereotypy jsou ty tam. Holky v čele s francouzskou rodačkou Jehnny Beth (vl. jménem Camille Berthomier) míří rovnou k věci a jejich přímočarost je očividná jak v textech, tak i v hutném, propracovaném zvuku. Tracky nepojednávají o lásce, spíše agresivně popisují vztahy mezi oběma pohlavími. Garážové bicí, ikonický Fender namazaný grungeovou medovinou a basovka často přebírající otěže skladeb jsou jasným důkazem toho, že Savages umějí vzít za řetězy. Honosné kytarové riffy doprovázené kovovými bubny násilně bijí do tváře a mysteriózně znějící písně plynou v podobné náladě celých čtyřicet minut. Emocemi nabitý zpěv proniká do morku kostí a jeho syrovost navozuje pocit beznaděje a propasti, do které se díky umně použitým kytarovým efektům nekontrolovatelně propadáme. Předělová skladba Dead Nature dotváří post-apokalyptickou atmosféru desky a punkové skladby She Will, Hit Me nebo No Face a Husbands jako by vypadly z repertoáru amerických Yeah Yeah Yeahs. Především No Face a Husbands přímo ječí po záchranné brzdě, které se nám dostává v podobě posledního songu.
Žízeň hasící klavír se v kombinaci s klarinetem stávají stravitelnější pro jemnější povahy, nicméně v rámci celku je volba těchto nástrojů více než překvapující. Album působí jako teplá pryskyřicová koupel, ve které díky Savages, přestože nepřicházejí s ničím, co bychom už předtím neslyšeli, vydržíte až do samotného konce.
Savages – Silence Yourself (Matador, 2013)
http://savagesband.com
Live: Savages (uk) + A Dead Forest Index (aus), 28.2.2014, Rock Café, Praha
https://www.facebook.com/events/616231328422828
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.