Jakub Souček | Články / Recenze | 04.03.2022
Když vyšla Smackova první Chiméra s podtitulem Lion (2020), bylo zřejmé, že zacloumá s tuzemskou rapovou scénou. Byl to v podstatě Smack z nahrávky P’s a Love (2014), jen s novým zvukem. Na dvojce s podtitulem Goat (2020) se pustil do větších experimentů v rámci flow, frázování a zpěvu, na aktuální trojce tyto elementy kombinuje a přidává něco navíc.
Jeho tracky jsou spjaty s anglickým grimem a drillem, byl vůbec první u nás, kdo přinesl zvuk londýnského předměstí a kdo se nebál rapovat o životech mladých kluků ze sídlišť. Nové texty jsou méně kousavé, když se ale do někoho pustí, tak trefuje přesně, viz jeho starý beef s Restem. Není to jediná narážka na vlastní minulost, Smack rapuje o svém dřívějším vztahu s drogami, jejichž užívání neglorifikuje, ani nezatracuje: „Nebylo to sladký, ani zdravý, dal jsem si taky, nemám co skrývat,“ zároveň štká nad těmi, které zničily drogy: „Leju na zem koňak, za ty, co tu nejsou s náma.“
Smack tradičně demonstruje svůj velký rozhled v popkultuře. Téměř v každé skladbě jsou odkazy na legendy britské žánrové scény, jako jsou Dizzy nebo Wiley, narazíme na Leoše Mareše i Mechanický pomeranč. Nejnovější Chiméra vzbudila i negativní ohlasy, třeba u slovenské písničkářky Katarzie, která na svém instagramu nevybíravě komentovala některé sexuálně útočné pasáže.
Skladba Molotow je věnována stavu české politiky. Rapeři se během vlády Andreje Babiše začali více politicky vyjadřovat, do této doby však téměř nikdo nepřišel s takto vyhraněným protestsongem. Díky frázovaní a hutné basové lince má velký koncertní potenciál, podobně jako závěrečný track Další rok, který staví na kontrastu melancholického vzpomínaní na tour a plné kluby fanoušků a drumandbassového beatu.
Chiméra pt. 3 Snake je zásadní deskou roku 2021 a českého rapu vůbec. Smack tu střídá mnoho poloh, je zádumčivý, ale také plný elánu, odkazuje na přetrvávající problémy české společnosti. Na posledním albu je otevřenější než kdy dřív.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.