Články / Recenze

Peklo v Disneylandu (of Montreal)

Peklo v Disneylandu (of Montreal)

David Šír | Články / Recenze | 30.03.2015

OHODNOŤTE DESKU

V roce 2007 se tancovalo na nu-rave, všechno bylo barevnější a of Montreal stáli na vrcholu kariéry. V synťákových rauších Hissing Fauna si pohrávali s refrény typu „come on chemicals“. Doba se ale změnila a s ní i chemikálie; extázi nahradila antidepresiva. Na novince se mozek kapely Kevin Barnes léčí z rozluky s dlouholetou manželkou a novou identitu hledá v New Yorku, který si vysnil při poslouchání tamního sedmdesátkového rocku. Lou Reed nebo Leonard Cohen prý měli oproti dnešním popovým hvězdičkám uměleckou substanci, byli autentičtí.

Ke „zlatým časům“ se vrací i hudebně. Aureate Gloom má pevné kořeny v garážovém rocku nebo funku, s kapkou nezbytné psychedelické zastřenosti. Výsledkem je konvenční retro indie rock, který ale of Montreal zvládají zručně a stále mu dokáží dát náboj. Nicméně analogie hudby a místa jejího vzniku jde dál. Dnešní Manhattan už není líheň rockových hrdinů, ale spíš umělohmotný Disneyland žijící z minulosti. Stejně i retro vždy hlavně recyklovalo autenticitu minulosti, která přítomnosti chyběla, ale přežvýkávat autentické substance minulých generací nejde věčně. Co bylo osvěžující před nějakými deseti lety, se dnes už pomalu vyčerpalo a zní unaveně a pobledle, což ale na druhou stranu s významovou rovinou alba zapadá do překvapivě efektivního celku.

Třeba píseň Bassem Sabry tematizuje egyptského protirežimního novináře za dob revoluce, (náhodou?) spadnuvšího z balkonu. Je v tom zvláštní skepse: snažil se bojovat proti něčemu většímu než on sám, vyhrát už ale nemohl. I v podivně melancholických funky kytarách je slyšet smutek „podzimu“ jedné civilizace, která se zacyklila do sebe a teď už jenom unaveně čeká na zdánlivě neodvratnou apokalypsu.

Zbytek nahrávky se tematicky drží konce vztahu, přesah ale zůstává podobný. V textech je hodně vzteku, který je pořád namířený proti jakémusi velkému a nezachytitelnému monstru, tentokrát odcizení. Barnes se prý s manželkou mají rádi dál, ale jako by se mezi ně odcizení prodralo odkudsi zvenčí a nakazilo všechny emoce, protože i porozchodová autentická bolest, kterou jsou texty nasáklé, je jaksi neautenticky a antidepresivně vzdálená. Trochu jako obrázek dnešního Západu, kde pod zdánlivě idylickým povrchem (většinou poklidných retro kytar) probíhá souboj s něčím temným (album se koneckonců jmenuje „Třpytivá pochmurnost“).

Of Montreal hledají autentickou substanci, pevný bod (ať už na Manhattanu, nebo v retru), Disneyland ale prorostl téměř všude. Hudba i texty Aureate Glooms se utápí v zacyklenosti a odcizení doby, s čímž se snaží bojovat, ale marně. Ovšem tak upřímně a zarputile se snaží, že tím atmosféru dneška vystihují. A v tom kousek vlastní „substance“ přece jenom nachází.

Info

Of Montreal - Aureate Glooms (Polyvinyl, 2015)
www.ofmontreal.net

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace