Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 15.05.2019
Kanadský muzikant Devin Townsend svou aktuální desku Empath od začátku prezentoval jako vyjádření životního zlomu. Rozpustil svůj Devin Townsend Project a po dvanácti letech finální produkt zaštítil vlastním jménem, aby na jednom místě spojil všemožné vlivy, které se v jeho tvorbě v různé míře projevovaly.
Townsend to svým posluchačům nikdy neulehčoval. Empath na tom není jinak – předkládaný opus je eklektický, chytře chaotický, nepokrytě hitový a ve stejném momentu výrazně avantgardní, srší nápady i klišé. Nacpat na plochu pětasedmdesáti minut všechno od klasické hudby přes pop, elektroniku či pohádkové vyprávěnky až k metalovým náklepům, to už chce pořádný fištrón a hlavně pevnou ruku v organizaci široce rozmáchlého materiálu.
Townsend tu připomíná naspeedovanou veverku s poruchou soustředění, která skáče od nápadu k nápadu, od stylu ke stylu ve snaze dostát ultimátního cíle – alba, které shrnuje celou jeho dosavadní tvorbu. To je přístup, který může dopadnout, anebo skončit pořádným průšvihem. Jsou místa, kdy už schopnost „neudržet myšlenku“ hraničí s otravností (singlová Genesis, kdy se nápady mění za každou melodickou zákrutou), jinde to působí patřičně, ba neotřele a vtipně. Zlomy a vpády jako z jiného světa (třeba v melodicky čisté Spirits Will Collide nebo mnohovrstevnaté Hear Me, kde se pracuje nejen s juxtapozičním přilepováním jednoho k druhému, ale i s vrstvením stylově protichůdných stop) připomínají porouchané rádio, které má problém s příjmem signálu.
Výsledek je, jakkoliv to při zběžném poslechu může působit podivně, překvapivě soudržný. Přes všechny vzestupy, pády a zvraty se nakonec dobere konce ve vrcholné dvacetiminutovce příznačně nazvané Singularity, v níž se povědomé prvky rozprostřené podél celé cesty objeví znovu a konečně najdou své místo ve vygradovaném epickém finále. V tomto jedinečném bodě se celý Townsendův neuspořádaný vesmír sjednotí a vznikne řád. Projít barvitým dílem je místy útrpné, místy bezvýchodné, ale nakonec smysluplné.
Devin Townsend – Empath (HevyDevy Records, 2019)
fb interpreta
živě: Devin Townsend (can)
28. 11. 2019 20:00
Roxy, Praha
fb událost
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.