Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 15.05.2019
Kanadský muzikant Devin Townsend svou aktuální desku Empath od začátku prezentoval jako vyjádření životního zlomu. Rozpustil svůj Devin Townsend Project a po dvanácti letech finální produkt zaštítil vlastním jménem, aby na jednom místě spojil všemožné vlivy, které se v jeho tvorbě v různé míře projevovaly.
Townsend to svým posluchačům nikdy neulehčoval. Empath na tom není jinak – předkládaný opus je eklektický, chytře chaotický, nepokrytě hitový a ve stejném momentu výrazně avantgardní, srší nápady i klišé. Nacpat na plochu pětasedmdesáti minut všechno od klasické hudby přes pop, elektroniku či pohádkové vyprávěnky až k metalovým náklepům, to už chce pořádný fištrón a hlavně pevnou ruku v organizaci široce rozmáchlého materiálu.
Townsend tu připomíná naspeedovanou veverku s poruchou soustředění, která skáče od nápadu k nápadu, od stylu ke stylu ve snaze dostát ultimátního cíle – alba, které shrnuje celou jeho dosavadní tvorbu. To je přístup, který může dopadnout, anebo skončit pořádným průšvihem. Jsou místa, kdy už schopnost „neudržet myšlenku“ hraničí s otravností (singlová Genesis, kdy se nápady mění za každou melodickou zákrutou), jinde to působí patřičně, ba neotřele a vtipně. Zlomy a vpády jako z jiného světa (třeba v melodicky čisté Spirits Will Collide nebo mnohovrstevnaté Hear Me, kde se pracuje nejen s juxtapozičním přilepováním jednoho k druhému, ale i s vrstvením stylově protichůdných stop) připomínají porouchané rádio, které má problém s příjmem signálu.
Výsledek je, jakkoliv to při zběžném poslechu může působit podivně, překvapivě soudržný. Přes všechny vzestupy, pády a zvraty se nakonec dobere konce ve vrcholné dvacetiminutovce příznačně nazvané Singularity, v níž se povědomé prvky rozprostřené podél celé cesty objeví znovu a konečně najdou své místo ve vygradovaném epickém finále. V tomto jedinečném bodě se celý Townsendův neuspořádaný vesmír sjednotí a vznikne řád. Projít barvitým dílem je místy útrpné, místy bezvýchodné, ale nakonec smysluplné.
Devin Townsend – Empath (HevyDevy Records, 2019)
fb interpreta
živě: Devin Townsend (can)
28. 11. 2019 20:00
Roxy, Praha
fb událost
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.