Jakub Béreš | Články / Recenze | 06.04.2015
Zahraniční hudební média měla v poslední době jednoho hlavního hrdinu, a to věčného rejpala Noela Gallaghera. Jeho jedinou konkurencí byla eskapáda Kanyeho Westa a Becka na Grammy, na tu se ale rychle zapomnělo, a tak mohl anglický muzikant plnit titulky magazínů nadále. Jeho kritice se v minulosti nevyhnuli například Kaiser Chiefs, o kterých prohlásil, že jsou to směšné nuly, nově se k nim přidal Ed Sheeran pro svou nudnost a Alt-J kvůli knírku, který si pěstuje klávesák Gus Unger-Hamilton (zazněla i chvála na singl Left Hand Free). Noelova prořízlá ústa jsou tím nejlepším promem, zároveň však ubírají pozornost jeho muzice. Všichni o něm chtěli psát, ale kdo si ve skutečnosti jeho songy pustil, a není přitom sám už trochu nudný?
Noel Gallagher je ztělesněním britpopu. Zatímco Thom Yorke a Damon Albarm zkouší štěstí s novými trendy a koketují s elektronikou, Noel zůstává nepolíben moderními hudebními směry, dokonce i Paul Mccartney spolupracuje s Bloody Beetroots, on stále nic. Noel má své zásady, které nehodlá opouštět jen proto, že si to někdo přeje, a taková je i jeho druhá sólovka. Samozřejmě si uvědomuje, že britpop není to, co býval, a tak se na Chasing Yesterday nesnaží nic dohánět, na rozdíl od bratra Liama, který se projektem Beady Eye pokoušel britpop marně rekonstruovat. Noel se rozhodl začít úplně nanovo, jenže starého psa novým kouskům nenaučíš, obzvláště když mu na kytaru hraje Johnny Marr z The Smiths.
Nová tvorba je živější a barevnější, než na co jsme byli zvyklí, například v singlu In The Heat of the Moment se Noel pouští do zábavného pop-rocku, který přelom tisíciletí nechal dávno za sebou. Ovšem žádná revoluce se nekoná, na většině písní je stále slyšet, odkud autor přichází. Například Lock All The Doors vznikala třiadvacet let a je připomínkou starých dobrých časů, kdy oba bratři ještě nepatřili na výsluní. Desku uzavírá druhý singl Ballad of The Mighty I, který vás z retro výletu vezme zpátky do současnosti. Do současnosti, v níž je o Noela velký zájem, bohužel spíš mediální než hudební.
Poslouchat Chasing Yesterday, znamená souhlasit s názory zpěváka na současnou hudební situaci a zároveň zastávat určitou pózu. Jednotlivé písně bez kontextu jsou samy o sobě slabé a jejich jedinou silnou stránkou je Gallagherův charakteristický projev. Jenže všeho moc škodí, obzvláště když se stejné manýry opakují několik let pořád dokola.
Noel Gallagher’s High Flying Birds – Chasing Yesterday (SourMash, 2015)
www.noelgallagher.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.