Filip Miškařík | Články / Recenze | 28.09.2018
Patnáctiletá odmlka mezi nahrávkami představuje pro mnohé umělce i fanoušky propast, kterou se málokdy podaří překlenout. To však neplatí pro kultovní americkou metalovou formaci Sleep, která přišla s novinkou The Sciences – a zašlá sláva je zpátky.
Sleep zahájili kariéru na začátku 90. let s nahrávkami Volume One a Holy Mountain, které jim přinesly velkou odezvu na tehdy se rozrůstající stonermetalové scéně a také nahrávací smlouvu. Následující Dopesmoker s jedinou, šedesátiminutovou skladbou ale label London Records neskousnul a obstrukce s jeho vydáním vedly až k rozpadu skupiny (deska vyšla až v roce 2003 u Tee Pee). Sleep opět začali hrát v roce 2009 a postupným koncertováním a nahráváním nových skladeb se dopracovali až k vydání The Sciences.
Sleep hudebně navazují tam, kde kdysi skončili. Hutná, tvrdá a pomalá kytara, dunění zkreslené, mohutně znějící baskytary a masivní bicí tvoří základ jejich zvuku. Repetitivní kytarové riffy postupně gradují a dlouhé „jamy“ přivádí posluchače do téměř meditativního stavu. Pomalé pasáže jsou prokládány agresivnějšími momenty, které si uchovávají robustní zvuk.
Leitmotivem Sleep je nepřekvapivě marihuana, která je hnacím motorem i zdrojem inspirace. Ať už v různých slovních hříčkách („hashteroid fields“, „splash down on the TH sea“, „the CBDeacon“) nebo přímočarých textech o hulení („Chalice smoke exhalation engulfs the freeway up above...“), odkazy na trávu prostupují celým albem.
Po krátkém intru desku otvírá Marijuanaut’s Theme – prudkou kaskádu powermetalových akordů přiživuje rychlé, technické bubnování Jasona Roedera a ke konci ještě doplňuje kytarové sólo Matta Pikea. Prostřední tři skladby vycházejí z charakteristického zvuku kapely, ve kterém se mísí hřmění zkreslených kytar s riffy à la Tony Iommi. Kontrast tvoří závěrečná instrumentálka The Botanist s vybrnkávanými akustickými kytarami a psychedelickým finále, což je příjemné osvěžení po čtyřiceti minutách tvrdých riffů.
Ačkoli se nejedná o revoluci v rámci jejich diskografie, Sleep na The Sciences se vrátili možná až s nečekanou vervou. Přinesli další dávku toho, čím se proslavili v raných devadesátkách, a potvrdili, že to stále umí více než dobře. Energický, řádně přesvědčivý comeback s potenciálem pro další tvůrčí vývoj.
Sleep – The Sciences (Third Man, 2018)
fb kapely
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.