Miroslav Ondřejíček | Články / Recenze | 02.06.2017
Slovenská kapela Päfgens bola založená vo Varšave v roku 2013 pôvodne ako obývačkový projekt a pod týmto statusom vydali aj svoj debut What Happened to Erich Zederkoff? (2014). Zmena nastala minulý rok, keď Jana Kočišová a Filip Drábek presunuli svoje aktivity do Berlína. Nové mesto, nová obývačka, nové všetko. Aj album.
Volá sa Tinyold Hands a oproti Zederkoffovi nenastali žiadne radikálne zmeny. Päfgens stále ťažia zo šikovne premyslenej jednoduchosti, ktorá si bez problémov vystačí len s basou a gitarou, kde tu nejakým zvukovým efektom, terénnymi nahrávkami na pozadiach a milo nesmelým ženským vokálom. Očakávaný hudobný vývoj spočíva v ešte väčšom eliminovaní akéhokoľvek pesničkového základu jednotlivých skladieb, krehké motívy sa vynárajú, prepletajú a miznú rýchlo, aby tým najdôležitejším mohla ostať atmosféra. A tá ani na moment neskĺzava k naivite.
Tridsať päť minút hracieho času vzniklo behom hodiny reálneho živého hrania priamo v štúdiu s cieľom zachytiť intimitu živého vystupovania. Vytrhnúť z Tinyold Hands konkrétne skladby, ktoré by mali predstavovať to najlepšie, je nemožné. Album funguje len ako celok a krásnym ho robí veľké množstvo smutne veselých aranžérskych momentov roztrúsených naprieč, keď v drvivej väčšine prípadov ich má na starosti gitara. Prejavujú sa výsostne akusticko melodickým prevedením, alebo vo forme stenovitých útvarov, čo výborne vystihujú napríklad Cone a nasledujúca Pavé. Množstvo použitých terénnych nahrávok dopĺňa nástroje tak, aby album vo výsledku dokázal navodiť pocit tak povediac vonkajšieho počúvania. Niečo ako prírodný lo-fi shoegaze.
Päfgens zvládajú druhú nahrávku s gráciou im vlastnou, no bolo by zaujímavé, keby sa im podarilo opustiť komfortnú zónu. Síce by to mohlo znamenať, že trojka sa nebude podobať na svojich predchodcov, ale mohol by to byť ich najlepší album vôbec.
Text vyšel v magazínu Full Moon #70.
Päfgens - Tinyold Hands (Too Many Fireworks, 2017)
www.pafgens.bandcamp.com/album/tinyold-hands
živě: Praha žije hudbou 2017
8. - 10. 6. 2017 Praha
www.facebook.com/prahazijehudbou
www.prahazijehudbou.cz
foto © Jan Durina
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.