Adam Zámečník | Články / Recenze | 11.08.2016
Přestože je tvorba americko-japonské zpěvačky Mitski Miyawaki hluboce osobní, humor a nadhled nepostrádá. Jak jinak vysvětlit tak lahodně přidrzlý název jako Puberty 2? Na své čtvrté řadovce se Mitski opět strefuje do svého vnitřního rozpolcení, původem počínaje a intimním životem konče. Jednou je nahoře, jednou zase dole, tak jako v pubertě.
Zatímco lyricky je Puberty 2 takřka identická s minulým albem Bury Me at Makeout Creek, hudebně došlo k změnám. Před vydáním přešla Mitski k většímu indie labelu Dead Oceans, což je znát i na produkci. Společně s větším rozpočtem a lepším vybavením dostala zpěvačka možnost většího experimentování s nástroji, čehož využila hned v první písni Happy. Minimalistický beat a zastřený hlas je přerušen zemitým saxofonem, který změní průběh a zvuk celé písně. Album se hemží stylistickými odkazy na různé žánry, ať už to je dream pop v Once More to See You Again nebo lo-fi My Body’s Made of Crushed of Little Stars, a s výjimkou lehce otravné Little Stars se jí to daří.
I tentokrát je slyšet inspirace silnou dynamikou mezi slokou a refrénem à la Pixies, viz single Your American Girl. Počáteční šeptavý vokál a strohá basová linka je záhy přehlušena efekty přesycenou elektrickou kytarou, která dělá z písně empowerment hymnu, vztyčený prostředníček nespravedlivé společnosti. Tedy alespoň v mezích Mitski, jelikož je stejně skrz naskrz prošpikovaná pochyby a smutkem. Sebezpytující perspektiva dovoluje Mitski zazpívat úsměvné verše jako „If I could, I’d be your little spoon”, aniž by posluchač povýšeně vrtěl hlavou. I když se takové metafory mohou zdát zdánlivě pubescentní, Mitski je dokáže prodat, a to i v případě Crack Baby, kde přirovnává štěstí k drogám a sebe k dítěti matky závislé na cracku. Jsou to zvláštní přirovnání? Rozhodně, ale také jsou součástí kouzla Mitski jakožto osamělé outsiderky s pokřiveným pohledem na svět.
Při poslechu Puberty 2 nám Mitski otevírá svou třináctou komnatu. Propracovanější a mohutnější zvuk vytváří nosné základy pro její emocionální výlevy, které, přestože občas fantasmagorické, jsou většinou působivé. Uspokojte tedy svého vnitřního voyera a zaposlouchejte se do zhudebněného deníku pětadvacetileté zpěvačky. Určitě se nebudete cítit trapně.
Mitski – Puberty 2 (Dead Oceans, 2016)
www.mitski.bandcamp.com/album/puberty-2
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.