Jarda Petřík | Články / Recenze | 22.10.2015
Ukousnuté jablko na laptopu přelepené růžovou pastelkou na papíru nakreslenou a vystřiženou kočkou, kvůli nehodě její reálné předlohy málem ani neodcestovala na turné. Nakonec ale vyměnila „sloppy“ zvěrolékaře za lepšího a přiletěla, nepřipravená a připravená to říct naplno, protože věděla, že jí stejně bude odpuštěno. Protože Tujiko Noriko musí míst sladké i slzy. Monology k publiku vedla až bezelstným dětským akcentem, a kdyby to náhodou nestačilo, ještě je podporovala nevinně se usmívajícíma očima pozorujícími poloprázdný NoD. Zaplněnější už málem bylo i pódium – stolek s laptopem se ukrýval za minimalistickou konstelací zhruba tuctu bílých krychlí, na které se celý večer promítaly měňavkovité barevné světy. A za stolkem s laptopem a mikrofonem se zase ukrývala Tujiko Noriko.
Marně vzpomínající na dobrý večer a děkuji, divící se dešti, který doléhal až do sálu, a pomlaskávající si do mikrofonu během vybírání následující písně. Většina jich byla z výtečné loňské desky My Ghost Comes Back, na které není o hosty nouze, a Tujiko Noriko se přiznala, že po letech strávených na pódiu samojediná začíná přemýšlet o regulérní koncertní kapele. To je samozřejmě hudba daleké budoucnosti, zatímco hudba úterní přítomnosti rovnala se veškeré hudební podklady brané z laptopu a k tomu zpěv. Ale přesladké Tujiko Noriko zkrátka odpustíte i tohle.
Zpívala krásně. Průzračně, pečlivě, anglicky i japonsky. Vyprávěla příběhy a neustále se omlouvala za laxní přípravu. Úsměvně nervózní při hledání těch správných anglických slov mezi písněmi a sebejistá při jejich pódiové prezentaci, které by určitou hravost a dět(in)skost mohla i samotná, věčně nedospělá Björk závidět. Bylo to zvláštní vystoupení o jedné proměnné, na jejíchž uších se houpaly pandí náušnice. Ano, náušnice s celými pandami! Ale vlastně kdo jiný by je měl nosit než Tujiko Noriko. Křehká i dozajista urputná zároveň. Radující se z maličkostí jako Amélie a usmívající se celým tělem z melounového cukru. Takový to byl koncert.
Tujiko Noriko (jap)
20. 10. 2015, Roxy NoD, Praha
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.