prof. Neutrino | Články / Recenze | 28.06.2016
Aktuální album Saula Williamse, vydané z kraje roku 2016, opět přináší množství rozličných témat, které ale mají společného jmenovatele, a tou je politická a sociální angažovanost, jež začíná být v hudební branži opět v kurzu. Ne že by dřívější alba černošského rappera, básníka a aktivisty tato témata neobsahovala. Vzpomeňme jeho debut Amethyst Rock Star z roku 2001 nebo velmi zdařilou desku The Inevitable Rice and Liberation of Niggy Tardust (2007). Tentokrát se však Williams snaží apelovat i na nejsoučasnější dění ve světě.
O čemž svědčí například song a video The Noise Came from Here, které vypovídá o rasových nepokojích v americkém městě Ferguson, jež rozpoutala místní policie proti černošskému obyvatelstvu v roce 2015 zastřelením mladíka Michaela Browna. Videoklip byl natočen jako home video přímo na místě činu s místním černošským obyvatelstvem a jde tedy svým způsobem o sociologický průzkum v rámci umělecké aktivity. A dá se říci, že v uměleckém ranku odkazuje až k věhlasným afroamerickým hlasatelům rasové rovnoprávnosti, jakými byli Martin Luther King nebo Malcolm X.
Zvukový kánon na jedné straně podtrhuje texty jako takové, na straně druhé vytváří i samostatná témata, která dokážou zavést posluchače do nepříliš známých končin hudebního univerza. Příklon k černošské, potažmo africké kultuře je zřejmý především ve skladbách Burundi nebo v Down for Some Ignorance, kde hlavní leitmotiv vytváří nástroj kalimbas. Rozhodně však nejde o stokrát převařené ethno do čajovny, ale spíš o inspiraci vlastními etnickými kořeny a panafrickou minulostí, naroubovanými na současný hudební diskurz hip hopu, rocku a elektroniky. Možná skutečná „world music“ hodná toho slova…
Základní nezodpovězené otázky kulturních antropologů zní: Nakolik je člověk determinován biologicky a nakolik jsou jeho osobnost a chování vytvořeny naučenými kulturními vzorci? Nakolik je třeba uchovávat si rozmanitost jednotlivých kultur a nakolik je na místě snažit se najít transkulturní univerzalitu, která je vlastní každému jednotlivému člověku, třebaže na úkor zachování si vlastní etnické identity? Pravda je zřejmě opět někde uprostřed. Král Saul Williams o tom ví své…
Saul Williams - Martyr Loser King (Fader, 2016)
www.saulwilliams.com
Rock for People 2016
3. - 5. 7. 2016
Festivalpark, Hradec Králové
www.facebook.com/events/617421681693847
www.facebook.com/rockforpeople
www.rockforpeople.cz
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.