Články / Recenze

Saul Williams jako Martyr Loser King

Saul Williams jako Martyr Loser King

prof. Neutrino | Články / Recenze | 28.06.2016

OHODNOŤTE DESKU

Aktuální album Saula Williamse, vydané z kraje roku 2016, opět přináší množství rozličných témat, které ale mají společného jmenovatele, a tou je politická a sociální angažovanost, jež začíná být v hudební branži opět v kurzu. Ne že by dřívější alba černošského rappera, básníka a aktivisty tato témata neobsahovala. Vzpomeňme jeho debut Amethyst Rock Star z roku 2001 nebo velmi zdařilou desku The Inevitable Rice and Liberation of Niggy Tardust (2007). Tentokrát se však Williams snaží apelovat i na nejsoučasnější dění ve světě.

O čemž svědčí například song a video The Noise Came from Here, které vypovídá o rasových nepokojích v americkém městě Ferguson, jež rozpoutala místní policie proti černošskému obyvatelstvu v roce 2015 zastřelením mladíka Michaela Browna. Videoklip byl natočen jako home video přímo na místě činu s místním černošským obyvatelstvem a jde tedy svým způsobem o sociologický průzkum v rámci umělecké aktivity. A dá se říci, že v uměleckém ranku odkazuje až k věhlasným afroamerickým hlasatelům rasové rovnoprávnosti, jakými byli Martin Luther King nebo Malcolm X.


Zvukový kánon na jedné straně podtrhuje texty jako takové, na straně druhé vytváří i samostatná témata, která dokážou zavést posluchače do nepříliš známých končin hudebního univerza. Příklon k černošské, potažmo africké kultuře je zřejmý především ve skladbách Burundi nebo v Down for Some Ignorance, kde hlavní leitmotiv vytváří nástroj kalimbas. Rozhodně však nejde o stokrát převařené ethno do čajovny, ale spíš o inspiraci vlastními etnickými kořeny a panafrickou minulostí, naroubovanými na současný hudební diskurz hip hopu, rocku a elektroniky. Možná skutečná „world music“ hodná toho slova…


Základní nezodpovězené otázky kulturních antropologů zní: Nakolik je člověk determinován biologicky a nakolik jsou jeho osobnost a chování vytvořeny naučenými kulturními vzorci? Nakolik je třeba uchovávat si rozmanitost jednotlivých kultur a nakolik je na místě snažit se najít transkulturní univerzalitu, která je vlastní každému jednotlivému člověku, třebaže na úkor zachování si vlastní etnické identity? Pravda je zřejmě opět někde uprostřed. Král Saul Williams o tom ví své…

Info

Saul Williams - Martyr Loser King (Fader, 2016)
www.saulwilliams.com

Rock for People 2016
3. - 5. 7. 2016
Festivalpark, Hradec Králové

www.facebook.com/events/617421681693847
www.facebook.com/rockforpeople
www.rockforpeople.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace