prof. Neutrino | Články / Recenze | 28.06.2016
Aktuální album Saula Williamse, vydané z kraje roku 2016, opět přináší množství rozličných témat, které ale mají společného jmenovatele, a tou je politická a sociální angažovanost, jež začíná být v hudební branži opět v kurzu. Ne že by dřívější alba černošského rappera, básníka a aktivisty tato témata neobsahovala. Vzpomeňme jeho debut Amethyst Rock Star z roku 2001 nebo velmi zdařilou desku The Inevitable Rice and Liberation of Niggy Tardust (2007). Tentokrát se však Williams snaží apelovat i na nejsoučasnější dění ve světě.
O čemž svědčí například song a video The Noise Came from Here, které vypovídá o rasových nepokojích v americkém městě Ferguson, jež rozpoutala místní policie proti černošskému obyvatelstvu v roce 2015 zastřelením mladíka Michaela Browna. Videoklip byl natočen jako home video přímo na místě činu s místním černošským obyvatelstvem a jde tedy svým způsobem o sociologický průzkum v rámci umělecké aktivity. A dá se říci, že v uměleckém ranku odkazuje až k věhlasným afroamerickým hlasatelům rasové rovnoprávnosti, jakými byli Martin Luther King nebo Malcolm X.
Zvukový kánon na jedné straně podtrhuje texty jako takové, na straně druhé vytváří i samostatná témata, která dokážou zavést posluchače do nepříliš známých končin hudebního univerza. Příklon k černošské, potažmo africké kultuře je zřejmý především ve skladbách Burundi nebo v Down for Some Ignorance, kde hlavní leitmotiv vytváří nástroj kalimbas. Rozhodně však nejde o stokrát převařené ethno do čajovny, ale spíš o inspiraci vlastními etnickými kořeny a panafrickou minulostí, naroubovanými na současný hudební diskurz hip hopu, rocku a elektroniky. Možná skutečná „world music“ hodná toho slova…
Základní nezodpovězené otázky kulturních antropologů zní: Nakolik je člověk determinován biologicky a nakolik jsou jeho osobnost a chování vytvořeny naučenými kulturními vzorci? Nakolik je třeba uchovávat si rozmanitost jednotlivých kultur a nakolik je na místě snažit se najít transkulturní univerzalitu, která je vlastní každému jednotlivému člověku, třebaže na úkor zachování si vlastní etnické identity? Pravda je zřejmě opět někde uprostřed. Král Saul Williams o tom ví své…
Saul Williams - Martyr Loser King (Fader, 2016)
www.saulwilliams.com
Rock for People 2016
3. - 5. 7. 2016
Festivalpark, Hradec Králové
www.facebook.com/events/617421681693847
www.facebook.com/rockforpeople
www.rockforpeople.cz
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.