Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 25.03.2022
„Spring, The time of year when tourists shiver on the beach and baby birds begin to fall out of the sidewalk trees,“ zpívají Bambara v nové písni Birds. Ano, jaro je tady a s ním víc světla a delší dny. Konečně, chtělo by se říct. Jaro začalo i ve Full Moonu, máme za sebou náročný týden, opentlený dvěma nabitými křty Okupace a neméně parádní label night, únava soupeří se spokojeností a… svědomím. Provinilost je všudypřítomná a soustředění odbíhá na Východ. A tak to ještě nějakou dobu potrvá.
Písní prvního roku pandemie pro mě bezesporu byla elegie Alexe Henryho Fostera The Hunter. Na jaře 2020 jsem bezmála patnáctiminutovou skladbu slyšel možná víc než stokrát. Při jejím poslechu koukal z balkonu do prázdného parku, intenzita bezmoci a fatalismu sálající ze zkreslených kytarových riffů do tehdejší nálady zapadala náramně. Možná v tom bylo nimrání se ve vlastním nitru a postupné propadání se hloubš, možná to naopak tomuhle bránilo, to už rozklíčovat neumím. Každopádně mě píseň i celá deska Windows in the Sky zaujaly natolik, že jsem si s Alexem vyžádal rozhovor, u kterého jsem se pak nestačil divit, jak jsme si sedli. Zaujetí skladbou časem opadlo, vlastně jsem si ji už pěknou řádku měsíců nepustil. Až do středy. Ten den jsem totiž od Alexe dostal pohled.
Přišlo to znenadání, spoustu let si většinu věcí nechávám posílat do redakce Full Moonu, beztak jsem tam víc než doma a aspoň se nic neztratí. Když jsem ze schránky vytahoval pohled s obrazem mračného západu slunce nad Virginií, fakt jsem se divil. Otázka, od koho to může být, byla zodpovězena hned, druhá strana pohlednice byla popsána drobným písmem. Alex zjišťoval, jestli je všechno v pořádku, popřál pěkné a inspirující jaro a opatrně se zmínil, že doufá, že se uvidíme v létě, kdy se prvně zastaví v Česku. Četl jsem ten pohled pětkrát za sebou a vůbec nechápal, co se děje. (Což trvá.) Samozřejmě to potěšilo, jak by ne, jen nevím, zda si vzpomněl na naši tehdejší konverzaci a přišlo mu vhodné mi napsat, nebo takhle obepisuje všechny, nebo prostě… nevím. Konspirační část v mozku vysílá signály, že možná četl jeden z mých nedávných úvodníků ve Full Moonu, kde jsem se o pohledech zmiňoval, ale to už je úlet. Stejně jako to, že naprosto nedokážu pochopit, kde vzal moji osobní adresu, kterou nikde neuvádím. Záhada.
Pohled mám strčený v knize Nepřestat se dívat kolem sebe, kterou napsal maxim s Banánem, probírám se jí ve volných chvílích a mám z ní radost. Respektive hlavně z obou kamarádů, tohle se povedlo. Historka, jak The Make Up spali u tehdy sotva patnáctiletého Banána v domku na vesnici u Plzně ve slušivých saténových pyžamech opatřených iniciálami, mě rozesmála natolik, že jsem v tramvaji vzbudil pohoršení. Už jen kvůli zaznamenání tohoto stálo za to knihu vydat. Alespoň člověk přijde na jiné myšlenky, sledování zpráv a konverzace se známými z Ukrajiny osobnímu nastavení nepřidají, o provinile dobrém pocitu ze slunce a rychlého nástupu jara byla řeč. A do toho ta pohlednice. Ale možná právě tyhle okamžiky člověka udržují… v pohotovosti. Jak to říkali TV On the Radio?
We could jet in a stolen car
But I bet we wouldn't get too far
Before the transformation takes
And blood lust tanks and
Crave gets slaked
My mind has changed
Dneska v osm večer s Rosalíou nebo Lalalar a jejich deskami, které v těchhle dnech točím zase až příliš často, staví se taky The Brother Moves On, Kadhja Bonet, Ursula Sereghy nebo Kojey Radical. Killing Joke. Stálice.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
Tracklist:
The Brother Moves On – You Think You Know Me
Bambara – Birds
Rosalía – Bizcochito
Ursula Sereghy – No Body Is an Island
Lalalar – Abla Deme Lazim Olur
Shortparis, Хор ветеранов им. Ф. М. Козлова – Яблонный Сад
God Is God – Song pt. 2 (video edit)
Kojey Radical – Reason to Smile (feat. Tiana Major9)
Los Ecos – La Fuga del Bandido
Alabaster dePlume – Who Is a Fool
Black Midi – Moonlight on Vermont
Rosalía – Abcdefg
Fvck_Kvlt – Mama (Toto je vojna)
Haunted Summer – You Put My Love Out the Door
Stephen Mallinder VS Eric Random – Cast No Shadow (Leaether Strip Mix)
Kadhja Bonet – Dear Gina
Kokoroko – We Give Thanks
Daniel Villareal – Uncanny
Katarina Gryvul – Porozhn'o
Killing Joke – Love Like Blood
Rosalía – La Combi Versace
Lolina – Music Is the Drug
Medicine Singers – Sanctuary ft. jaimie branch, Yonatan Gat
Martina Topley-Bird feat. Mark Lanegan – Crystalised
TV On the Radio – Wolf Like Me
Arooj Aftab – Udhero Na feat. Anoushka Shankar
The Brother Moves On – Together Yoko Ono – Walking on Thin Ice (1981 Re-Edit)
ilustrace © Nandipha Mntambo
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.