Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 15.07.2022
„Když něco považuješ za zázrak, tak se toho jen tak nevzdáš,“ říká Michal Kaščák v rozhovoru pro bulletin festivalu Pohoda a moc dobře ví, o čem mluví. Před čtvrtstoletím festival vydupal z ničeho, dnes je Pohoda jednou z nejprestižnějších akcí svého druhu v Evropě. Akcí nikoli bezchybnou, ale výjimečnou a pohlcující. Zázračnou.
Where’s my favorite stage, píšu Davidovi okamžitě při příchodu na místo. Café Kušnierik byl jeden z nejlepších festivalových spotů, co jsem znal. Nejen na Pohodě, obecně. Taky proto první kroky vedou právě tam. Ideální lokace ve středu areálu, malé pódium i knihovna, vedle sebe pohostinný pult Slobodného vinárstva a kavárna. Oáza. Full Moon stage. Najednou z něj zbyl jen ten stan, s pódiem daleko profesionálnějším než dříve a mobilní kavárenskou motokárou, jejíž obsluha logicky nestíhala. Proč tahle změna? Ne, nezačalo to letos dobře, ale atmosféra Pohody všechno překryje. Stejně jako bylo všem více méně jedno, že nepřijelo snad osm vystupujících a dalších změn bylo více než dost. I já už pak kolem Jurkova stanu chodil v míru. (Ale stejně jsem si tam vždycky v noci s vínem chodil sednout, některé zvyky se musí dodržovat.) Nedokonalostí a drhnutí by se letos na letišti našlo určitě víc, ale nechme je stranou. Jak je tak znám, nejlépe o nich ví samotní organizátoři. Dojala Space Lady, potěšili The Comet Is Coming i Kokoroko. Ale králem letošní Pohody nebyl při nejlepší vůli ani Nick Cave, ani Flume. Úplně někdo jiný.
Letošní léto je divné. Přijde mi mnohem hektičtější a rychlejší než ty dřív, těžko říct, jestli je to způsobeno odlišnou dynamikou posledních dvou let nebo opotřebením, najednou se tempo těžko stíhá. Ostatně i proto letos žádné Karlovy Vary, žádné denní reporty, žádný Šejkr na letisku. Jen tenhle. Narychlo vznikající v Ostravě, kde už stojí Full Moon Stage a kde to už vypuklo. Ani nevím, jestli se těším, říkal jsem nedávno kamarádce, tedy ano, ale hlavně na to, až to skončí. Nadsázka, ale… Velké festivaly jsou letos trochu přenošené, programy oznámené už na sklonku 2019 nejsou dávno čerstvé, přestože se vzhledem k neustálým změnám, problémům s dopravou i kvůli pandemii znovu nabírající dech do poslední chvíle mění. Musí to být těžké, žít s jedním programem dlouhé tři roky. Udržovat náladu, hecovat se. Vidím to na sobě, a to je úplně jiná úroveň. Program Full Moon Stage se změnil docela výrazně. A za mě k lepšímu.
Famózní show FVLCRVMa, který končí sobotní program na hlavní stagi Pohody, těsně před koncem opouštím a přemýšlím, jestli jsem někdy viděl kvalitnější, výraznější vystoupení někoho domácího na tak velkém pódiu. Ano, domácího. Určitě existují větší lokální jména, asi i s propracovanějšími shows, ale tak intenzivní kombinace talentu, svěžesti, aktuálnosti a euforie, která se ze scény tu noc přelévala do publika a nazpátek, se jen tak nevidí. Přemýšlím, jaké to bude za pár dní u nás v Ostravě. Na mnohem menší scéně, v mnohem skromnějších podmínkách. Až je mi líto Jonatána, kterého potkám krátce poté a který se ptá na svůj koncert, který byl velmi fajn, ale Pišta to všechno smázl. Jistě, možná k celé konstelaci přispěl i podivný rok, v běžném chodu by možná na Pištu místo v takhle prestižním čase nezbylo – ovšem Mišo Kaščák na hlavní pódia umísťuje domácí jména pravidelně –, určitě i specifická atmosféra, která letošní edici slovenského národního klenotu jménem Pohoda celé tři dny provázela. A nemohla mít lepší konec. Když něco považuješ za zázrak, tak si to musíš hýčkat.
Dneska čekejte pochopitelně pár reminiscencí z Pohody, FVLCRVM feat. Annet X, Kokoroko i nečekaně svěží The Libertines a samozřejmě novinky – například Orient, Carlos Truly nebo EerieWanda. Oblaka in Heaven. Na Radio 1.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
tracklist:
The Lounge Society – No Driver
Kyle Kidd – Scars Alight
Julmud – Haras El Jabal
Toyota Vangelis – Stones In My Body feat. Sahareya
Naima Bock – O Morro
Sea Power – Two Fingers
Eerie Wanda – Sail to the Silver Sun
Theon Cross – Epistrophy
Kokoroko – Age of Ascent
Taxi Wars – Bridges
Orient – Heaven Left Behind
Derya Yildirim & Grup Şimşek – Bal
Mark de Clive-Lowe – You’ve Got to Have Freedom
Adrian Quesada – Ídolo (feat. Angelica Garcia)
FVLCRVM x Annet X – Do It All Again
Spoon – On the Radio
The Veldt – Check Out Your Mind
Oblaka – A Cloud Hangs Over
The Libertines – What Became of the Likely Lads
Joe Armon-Jones & Asheber – No Weapon
Carlos Truly – Dumb Desire
Siouxsie & the Banshees – Kiss Them for Me (7' Version)
Lambchop – Police Dog Blues
Irreversible Entanglements – Down to Earth
Hollie Cook – Unkind Love
Tropical Fuck Storm – Heaven
foto @ Gerald Jenkins
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.