Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #91: Mezi řečí

Šejkr #91: Mezi řečí

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 04.11.2022

„Na karton a další odpadové materiály si můžete malovat, co chcete, můžete si hrát, nebude vám pak líto to vyhodit,“ prohlásil na tiskové prezentaci své výstavy moldavský malíř Alexander Tinei. Přišel jsem sice tradičně pozdě, ale nějak mu to nevěřím. Mám pocit, že si z nás dělá šoufky, vlastně pochybuji, že někdy vůbec něco vyhodil. Výstava Funny Games je famózní.


Občas si v pořadu postěžuji, že bylo složité poskládat tracklist na Šejkr. Respektive definitivně poskládat, to když se na poslední chvíli nebo i pět minut po dvanácté objeví track, který tam jednoduše musí být. Slibuju, že už to dělat nebudu. Tenhle týden jsem měl totiž hotovo v úterý odpoledne. O hodinu později Sault přišli s pěti novými alby. Pěti. Novými. Alby. 56 tracků, 220 minut hudby. Zdarma ke stažení skrze stránky kapely, když člověk přijde na heslo. Jakoby mimochodem. (Bůh je láska.) Ale pouze po dobu pěti dní, na streamech desky nebudou. Jasně, Inflo a spol. si dělají, co chtějí od začátku, ale tohle je vrchol. I když… Letos vydali už jednu desku a třípísňový singl. A konec roku ještě není.


Koncertů je tolik, že jsem minulý pátek musel absolvovat rovnou dva. Emoce z různých stran rozbouřené New Model Army jsem si šel srovnat na křest Berlin Manson, kteří si mimo jiné pozvali Denisa a jeho crew. Nevím, jestli byl dobrý nápad nechat hosta, který vám ukradne večer, hrát před sebou, ale to je v podstatě jedno. Povedlo se obojí, dostali jsme výprask a bylo. O tom koncertě se zmiňuju hlavně z toho důvodu, že se mi tam stala zajímavá historka. Na návštěvě u mušlí mě začal vyhlašovat vedle stojící týpek s tím, že jsem moc starej a co že tam jako dělám. A že budu určitě fízl. A že pozor. Nejdřív jsem se tomu smál, ale pokračoval jak kolovrátek dál, až mi došlo, že si to možná fakt myslí. Že na koncertech často kazím věkový průměr, je evidentní, ale že o tom někdo může uvažovat tímhle směrem, mi přišlo zajímavé. Legrační… do jisté míry.


Funny Games. Kurátor rozverně nazvané výstavy Otto M. Urban v tiskové zprávě zmiňuje definici romantického světonázoru, které vládne „pocit hořkého konfliktu mezi člověkem a realitou, mezi individualitou a společností. Základní náladu tvoří smutek, osamělost, zoufalství.“. K čemu tedy všechna ta postmoderna, když tohle vyjádření popisuje současnou situaci možná ze všeho nejlépe? K Tineiovým dílům se hodí náramně, jsou mimořádné ve své emotivnosti, upřímnosti i zdánlivě všední banalitě, kterou popisují. Jsou to takové deníkové záznamy, nechal se slyšet jejich autor. Expozicí jsem sotva prolétl, abych stihl napsat pravidelnou dávku záznamů vlastních, ale už teď vím, že v hlavě zůstanou dlouho. Letošní podzim není z nejlehčích, co si budeme. Cestou do kanclu si přečtu na IG Denisův post, který končí prosbou: „Noste mi prosim třpytky na koncerty. Väčšinou si na ne spomeniem až ked som už na ceste a nemám so sebu žiadne.“ Mezi řečí je všechno.

Dneska v osm na Radiu 1 spolu s Thank You Lord for Satan (ano, i takto se dá pojmenovat kapela), pochopitelně Sault, Cakes Da Killa, Dmitrievna, Tshegue nebo Cold Cold Nights. Plus jedno vodítko k tématu nového čísla Full Moonu, které vyjde příští týden. When We Dance.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

Tracklist:
Thank You Lord for Satan – When We Dance
Sault – Glory
LUCI – Do You
Ezra Collective – No Confusion (feat. Kojey Radical)
Cakes Da Killa – Sip of My Sip (feat. Sevndeep)
Derya Yildirim & Grup Şimşek – Darıldım Darıldım
Leland Whitty – Awake
M.CHUZI feat. Nabou – Mammoet
Young Fathers – I Saw
Cold Cold Nights – 11 Rue de Médicis
The Cool Greenhouse – Hard Rock Potato
Shit & Shine – Cocoa Leaves
Baby Rose – Go
Living Colour – Desperate People
Algiers – Irreversible Damage (ft. Zack De La Rocha)
Thousand Knives – Thundercat Remodel
Nia Archives – Baianá
Lucrecia Dalt – El Galatzó
The Pull of Autumn – Outlaw Empire
Sault – Free
Cakes Da Killa – Think Harder
The Umlauts – The Commuter
Tshegue – Mais
Warhaus – Time Bomb
Spoon – On the Radio (Adrian Sherwood Reconstruction)
Carla Dal Forno – Mind You're On
Siouxsie & The Banshees – Fireworks
Dmitrievna – Na útese
Tuxedomoon – In a Manner of Speaking

ilustrace © Alexander Tinei – Picasso’s Bull

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace