Adéla Polka | Články / Recenze | 30.04.2021
Zdrobnělina a slovní složenina Hudebníček evokuje představu zpěvníku pro děti. Jenže jedním z tvůrců této knihy s cédéčkem uvnitř je Petr Nikl a ten rozhodně netvoří výhradně pro dětské obecenstvo. Jeho záběr je mnohem širší a důraz ve své tvorbě klade především na prostor pro představivost a jak sám říká: „Já tam musím mít záhadu. Protože celý svět je záhada a jakmile to začneme zadávat do takových těch jasných věcí, zplošťujeme to a není to pravda.“
Publikace vyšla v edici Modrý slon u nakladatelství Meander a spíš než zpěvník je to osobitý atlas hudebních nástrojů a písmen. Petr Nikl si spolu s Miroslavem Černým zvolili poměrně netradiční zadání. To spočívalo v propojení hudebních nástrojů se slovy, které začínají na stejné písmeno jako název nástroje. Dveře kreativity se doslova rozrazily a čtenář může objevovat nové souvislosti ve spojení slov, které jsou často velmi nečekané. Samotná četba básní není vůbec jednoduchá, nicméně zaručeně rozpohybuje fantazii: „Nitěra si přede nekonečnou nit, / nervy nechá někde, / kde naleznou klid.“ Trochu jazykolamy, trochu nesmysly ve smyslech. Přeber si, kdo jak chceš. Niklovy ilustrace kolem slov divokost rozmanitosti umocňují a ve chvíli, kdy se k četbě rozezní i nahrávka, má člověk dojem, že se ocitl ve slovně-hudební džungli.
velký rozhovor s Petrem Niklem čtěte ve Full Moonu #121
Miroslav Černý vyzdobil z obou krajů knihu ilustracemi všech nástrojů, které na nahrávce zaznívají. Vokálně pak songy doprovodil sám Nikl spolu s operní zpěvačkou Kateřinou Černou. Jak Nikl říká: „Vznikly zajímavé instrumentalizace. Nikdo neskloubí varhany s vozembouchem. Ale Mirek jo, protože tak znělo naše zadání.“ Na nahrávce pod vedením Černého participovalo asi osmdesát dalších hudebníků.
Hudebníček je komplexní dílo, které oslavuje zvukomalbu písmen a experiment v oblasti kompatibility prvoplánově nesourodých zvuků. Zadaná hranice stejného písmena tak paradoxně odkrývá nové možnosti poznání nejen českého jazyka, ale i hudebních kompilací. Jestliže bylo dílo primárně zamýšleno jako alternativa výukového materiálu pro školy, výsledek jasně naznačuje, že se k tomu asi málokterá odváží.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.