Bára Vondrášková | Články / Recenze | 15.02.2014
Důkazem o tom, že Russian Circles by měli být synonymem pro ,,instrumentální post-rock/metal“, je jejich nová, loňská deska Memorial. Ne že by se tak zásadně lišila od předchozích, snad jen tím, že se vyvíjejí a že přitvrdili. Jinak je upečena ve stejné formě jako ty předchozí. Čím je tedy tak výjimečná? Hlavně tím, že nahrát pátou řadovkou ve stejném duchu jako všechny předešlé a neopakovat se, to není sranda. Jim se to podařilo. A ještě působí dojmem, že to pro ně sranda byla.
Memorial začíná minimalisticky. Poklidný ambientní motiv, stále dokola se opakující v úvodní skladbě Memoriam, vyvolává tušení, že je to pouze akustická ozvěna něčeho bouřlivějšího, že něco přijde. Přijde, ale až v následující Deficit. Silný nános sludgeových až metalcoreových riffů a prachu navozuje pocit, že už je zase konec. Světa. Nicméně než dojde k definitivnímu konci, odehraje se toho ještě spousta a album se stihne vrátit na místo, z něhož začalo, a zároveň objevuje prostor, kde se Russian Circles ještě nikdy neocitli. Titulní a závěrečná část je první skladbou, která není čistě instrumentální. Hlas zpěvačky Chelsea Wolfe, která s nimi jela i loňské podzimní turné, zní tak zastřeně, vzdáleně a étericky, jako by se jednalo o další nástroj.
Ve třetí skladbě dochází opět ke zmírnění. Nejdřív jenom k lehkému - 1777 je sice také plná zádumčivosti, deprese a zoufalství, chybí jí ale větší agresivita. Až s Cheyenne přichází pomyslný předěl - naprosté uklidnění, vypuštění duše. Agrese a temnota získávají druhý dech v páté, dalo by se říct až deathmetalové části nazvané Burial, v níž se kryjí těžké, loudavé bicí s naštvanými tremoly zkreslených kytar. Jako by se Russian Circles báli přitvrdit na delší čas (což by jim neuškodilo), důvtipně vloží ještě před poslední vznícení desky (Lebaron) jedno zjemnění: až něžné zvuky zkreslených tappingových rozkladů jsou přesně to, co deska potřebuje, aby působila méně jako soundtrack k apokalypse. Apokalypse, kterou by nebylo na škodu zažít vícekrát.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.