Akana | Články / Recenze | 28.09.2013
Specialitou izraelské zpěvačky Yasmin Levy je zanikající písňový odkaz sefardských Židů a jeho neortodoxní zprostředkování dnešku za pomoci současných hudebních jazyků, které měly v sítu času větší štěstí a s historií Sefardů jsou pevně spjaté. Zatímco na prvních deskách vycházela z hudby východního Středomoří, kde má sama své kořeny, nyní staré sefardské texty a nápěvy (ale i vlastní autorské příspěvky) stále více přizpůsobuje stylům a jazyku Pyrenejského poloostrova, tedy původní domoviny jejich autorů.
Také pěvecky se výrazně posunula k vypjaté expresivitě, jakou známe od zpěvaček flamenca nebo portugalského fada. Právě flamenco je základním stavebním prvkem písní na albu Libertad, i když málokdy ve své čisté podobě. Stylový záběr je širší, v úvodní La Ultima del Cancion jasně rezonuje tango, jinde objevíme přetrvávající inspiraci levantskou hudbou. Tím se Libertad příliš neliší od předešlých nahrávek, ale významnou a skvěle využitou novinkou je účast tureckého smyčcového orchestru, který se velkou měrou podílel na zvuku většiny skladeb, závěrečnou La Rosa Enflorence pak podmalovává výhradně on. Koexistence jeho klasicizujících, ale orientálně ohebných partů s hispánským hudebním základem zní velmi originálně, vytváří vítané napětí a díky ní drží lano napnuté mezi oběma konci Středomoří stále pevně. Výborná je také práce perkusí včetně stylového tleskání. Vůči magnetizujícímu zpěvu Yasmin to může znít kacířsky, ale čas od času není od věci soustředit se chvíli jen na ně, jako třeba v písních Firuze nebo Aman Doktor. Jedním z vrcholů desky je pak duet Olvidate de Mi, v němž se Yasminin hlas kouzelně doplňuje s drsnějším témbrem španělské zpěvačky Concha Buika.
V těch písních je neředěný patos, na který není cynický Středoevropan moc zvyklý, ale Yasmin ho můžeme věřit. Navíc nejeden zážitek skýtá nahrávka i po čistě instrumentální stránce, není uniformní, ale ani násilně stylově rozlítané, což je jistě i zásluha producentského esa Bena Mandelsona.
Yasmin Levy – Libertad (World Village, 2012)
www.yasminlevy.net
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.