Abbé | Články / Recenze | 05.12.2018
Doba, kdy kanadští „thrash artoví“ Voivod experimentovali, skončila tak před dvaceti lety. Výraz kapely je dnes zakonzervovaný v podobě z přelomu 80. a 90. let, naposledy oprášené na začátku tisíciletí tvůrčím mozkem kapely, kytaristou Piggym (1959–2005), který krátce nato zemřel na rakovinu. Přesto nová deska žádnou tragédií není.
Voivod na rozdíl od jiných thrashovek nemůžou hrát na retro feeling: klasici hard sci-fi jako Isaac Asimov nebo Ray Bradbury, z jejichž odkazu stále vycházejí texty i vizuál kapely, cool asi nikdy nebudou. „Marťani“ však mají tu výhodu, že stojí na chytře dávkové agresivitě a ne na anaboliky vyhoněné postpubertální nasranosti. Nejpozději po EP Post Society (2016) bylo navíc jasné, že jedinečná studená fúze postpunkových nálad, art a progrocku a thrashe svého stvořitele přežije. O generaci mladší Daniel Mongrain byl s duchem Voivod srostlý, už když k nim vzhlížel jako člen deathových Martyr. Piggyho šikovně cituje a ve skrytých detailech obohacuje skladby o vlastní nápady. Zřejmě poprvé jsou na albu Voivod slyšet vkusně zaranžované akustické kytary nebo smyčcová crescenda.
Při poslechu The Wake člověka ani nenapadne, že „Piggy to dělal líp“ nebo že jde o spolek vyšeptalých thrashových důchodců. K něčemu tak nečekanému, jako byly kruté pokusy Marťanů na vzorcích Fear Factory (tedy alba Negatron a Phobos), sice nejspíš už nikdy nedojde, ale vlastně ani nemusí. Pro Kanaďany, kteří tupému thrashi kdysi v osmdesátkách proti jeho vůli implantovali (pozitronový) mozek, nepředstavuje ani stárnutí nic víc než drobný technický problém.
Voivod – The Wake (Century Media, 2018)
web kapely
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.