prof. Neutrino | Články / Recenze | 26.07.2019
Kniha je druhým pokračováním slavné Simmonsovy ságy Zpěvy Hyperionu, která se stala kultovní již během devadesátých let. Kupodivu se zdá být i dnes tematicky i dějově stále svěží a třeba v porovnání s nedávno opěvovanou sci-fi trilogií Vzpomínka na zemi čínského autora Liou Cch’-Sina myšlenkově ani futurologickými predikcemi nezaostává.
Hlavním hrdinou románu je Joseph Severn, kybrid – napůl člověk, napůl umělá bytost se schopností telepaticky udržovat stálé spojení se skupinou poutníků na planetě Hyperion. Ta má sehrát zásadní úlohu ve vysvobození lidstva ze spárů Štíra, obávaného mechanoida ohrožujícího vše živé, který se stal objektem kultického uctívání. Autor barvitě vykresluje mezihvězdnou válku mezi Hegemonií člověka a lidskými Vyvrženci z Technojádra, kteří usilují o finální zkázu lidské civilizace.
Simmons si během let vyzkoušel horor v románech Píseň Kálí či úspěšně zfilmovaném Terroru, ale i detektivky či klasické romány. V Hyperionu jde o vyváženou směs sci-fi a fantasy, která má důmyslnou zápletku i vyústění. Řeší etické problémy člověka a umělé inteligence, jež se může vymknout kontrole, a nastiňuje tak problematiku, která už dnes začíná být ožehavá. Zrovna tak aktuální je jeho apel na vzájemnou empatii a všelidské hodnoty, které se v současné individualizované době vytrácí nebo značně relativizují.
V reedici, která vyšla za spolupráce nakladatelství Argo a Triton, je kniha rozšířena o stejnojmennou epickou báseň klasika anglické romantické poezie Johna Keatse, která byla literárním předobrazem Simmonsovy ságy (pokračující pod názvem Endymion). Časově i formálně vzdálená díla dvou autorů se zde protnuly a propojily tak vzdálené historické epochy a pohledy na svět. A stále řeší stejné zásadní věci – co je člověk a jaký je jeho úděl v odvěké kosmické hře dobra a zla.
Dan Simmons – Pád Hyperionu (Argo | Triton, 2018)
web o knize
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.