Články / Recenze

Stěžejní obřad Félicie Atkinson

Stěžejní obřad Félicie Atkinson

Jakub Koumar | Články / Recenze | 12.10.2015

Félicia Atkinson je spojena s vnímáním umění z komplexního nadhledu a se snahou o propojení jeho výběžků mezi sebou. Nesnaží se ale o zásadní skloubení všech uměleckých odvětví jako gesamkunstwerk. Atkinson nehledá totální dílo, ale jednotlivé umělecké aspekty provazuje tenkými nitkami s jednoduchými uzlíčky na koncích. I proto ji už od starších alb provází nezvyklá křehkost, do níž se jemné struktury provázané z hudby, literatury i výtvarného umění propadají. Týká se to ať jejího promlouvání do cizích kompozic, tak i vlastních skladeb.

Celou její práci prostupuje notná dávka něhy, se kterou zvukově pracuje. Jako moderní výtvarnice důsledně studuje materiál, který se jí dostává pod ruce, v hudbě jsou to nepřeberné vlivy od folku přes drone až k elektroakustickým kompozicím soudobé hudby. Zároveň se ale topí v určité roztříštěnosti. Na každé nahrávce totiž přichází s jiným konceptem, jako by uvnitř měla obrovský tvůrčí motor, který ji stále žene za hledáním něčeho nového. Jako konceptuální umělkyni jí to nemůžeme mít za zlé, jen je poněkud obtížné najít pevnější bod, k němuž by se posluchač mohl upnout.

Což nic nemění na tom, že právě fantasticky hluboká studnice nápadů je pastvou pro uši. Bez jakýchkoli omezení je můžete napínat a čekat na nové a nové přístupy vycházející z premis, kterých se Atkinson sice drží, ale slepě nenásleduje. Nové nápady jí nepadají samy do klína, stojí za nimi hluboká reflexe předchozí práce. Namísto technologické sofistikovanosti k tomu využívá co nejelementárnější software. Kreativita, s jakou s těmito prostředky pracuje, je nebývalým důkazem Freudova tvrzení, že čím více zjednodušíme možnosti, tím více vyniknou schopnosti. Mimo sebereflexe a jednoduchého prostředí je potřeba vyzdvihnout další dva důležité tvůrčí faktory. Prvním je rekontextualizace zvuku, kdy Atkinson ve stopách konkrétní hudby dává jednotlivým zvukům novou a estetickou hodnotu. Tím druhým pak je velký důraz na DIY přístup.


Díky tomu všemu je A Readymade Ceremony působivou koláží experimentálních kompozic, noiseu, ambientu a konkrétní hudby, díky bohatým vlivům vzdálená moderní zvukové studii. Skladby mají těžko opakovatelnou atmosféru. Po opatrných zvukových krůčcích se vkrádají do mysli, že je není možné vypnout nebo přeskočit, autorčin šepot budí pocit, že se před vámi odehrává neobyčejné tajemství.

Poslední, a nutno dodat, že jedna z nejlepších nahrávek Félicie Atkinson, je půvabně melodická, ale i velice kakofonní, působivě promyšlená, a zároveň vlídná. Pokud jsem mluvil o tom, že je těžké v tvorbě umělkyně najít pevný, opěrný bod, album A Readymade Ceremony toto tvrzení vyvrací. I přesto, že vytržené z kontextu tvorby jeho význam nepatrně slábne.

Info

Félicie Atkinson - A Readymade Ceremony (Shelter Press, 2015)
www.feliciaatkinson.bandcamp.com

Live: 3. Kniha z kina, 16. 10. 2015, Ponrepo, Praha
www.facebook.com/events/1628582250724590

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Všemi kruhy Inferna (Knocked Loose)

Klára Šajtarová 21.08.2024

Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace