Články / Recenze

Ta, co jede na tygru - Shilpa Ray

Ta, co jede na tygru - Shilpa Ray

Michal Pařízek | Články / Recenze | 27.10.2015

OHODNOŤTE DESKU

Piráti z Disneylandu přinesli kromě rumového přízvuku Johnnyho Deppa další vedlejší efekt – dvě rozsáhlé kompilace Rogue’s Gallery, plné písní a popěvků o moři a jeho vlcích. Kromě celebrit na nich najdeme i Jarvise Cockera, Michaela Giru nebo Chucka E. Weisse, na obou dílech se objevuje také Nick Cave – kromě vokálů s Warrenem Ellisem producentsky zaštítil novou verzi klasiky Pirate Jenny z Třígrošové opery. Září v ní zpěvačka Shilpa Ray.

Scéna, v níž Cave a Ellis vzpomínají na vystoupení před Ninou Simone, patří k mnoha krásným momentům snímku 20 000 dní na Zemi. Pirate Jenny v podání Simone je legendární jako zpěvačka sama, právě k ní bývá Shilpa Ray přirovnávána. Stejně jako k Blondie, Patti Smith nebo třeba k The Cramps. Vyzařuje kouzlo starých časů, ozvěny CBGB a původního newyorského punku. Sama o sobě mluví jako o Bengali woman from Jersey, vzpomíná, jak jí rodiče zakazovali pop music a nutili do studia klasické indické hudby. Ale nejde o lkaní nad osudem, spíš zábavné vyprávění plné smíchu a ironie. Podobný postoj odráží ve své tvorbě, nevázané a rozpustilé písně pracují s vážnými tématy.

Spolupráce s Beat the Devil a Happy Hookers byla divoká, EP It’s All Self Fellatio, vydané u příležitosti turné s Cavem, pak přineslo smířlivější zvuk, byť spáry neobrousil. Plným halám vyhrávala nebojácně sama, bez kapely v zádech, jen s harmoniem, pozornost publika dokázala získat i tak. Album Last Year’s Savage je postaveno na souhře harmonia se steel kytarou, nezvyklá instrumentace nutí k pozornějšímu poslechu. Divočinu nahradily chytré, podezřele hitové aranže.

Opičí maska z obalu nehledí náhodou, jak bylo řečeno jinde: člověk s maskou z principu něco ukrývá. Shilpa Ray na to jde odjinud, používá třetí osobu, pracuje se svým já jako s rolí. Komunikace je tak snazší, vždy ale upřímná. „Nikdy jsem nebyla populární, a to se vlastně nezměnilo,“ říká se smíchem a dodává: „Nesnáším klábosení a tlachání, dělám tyhle věci, jen když mi zaplatí.“ Last Year’s Savage je o posedlosti, touze a obavách. Všeho si Ray užila dosyta – dříve se z toho snažila vykřičet, dnes je tišší a koncentrovanější. Své démony vplétá do bizarních historek a jinotajů, nebojí se je vtipně a elegantně pojmenovat.

Stranou nezůstalo náboženství, feminismus ani New York. Město, které si pro punkovou poetiku, Velvet Underground nebo New York Dolls zamilovala, je dnes proměněné, což věcně komentuje. Nepatří do žádné scény, královnou popularity se nestane. Shilpa Ray je samotář a snílek, který si věci dělá po svém. Snad i spoluprací s Cavem si potvrdila, že je na správné cestě. A jak říkají v Indii, kdo jede na tygru, nemůže seskočit.

Info

Shilpa Ray - Last Year’s Savage (Northern Spy, 2015)
www.shilparay.net

Live:
10. 11. 2015 Kabinet Múz, Brno
16. 11. 2015 Lucerna Music, Praha
21. 11. 2015 T-klub, Rožnov pod Radhoštěm

Text vyšel v magazínu Full Moon #51-52.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Nádej prázdnych tiel (Vojtik)

Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025

Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Cepín v hlavě (Kid A Mnesia)

Štěpán Šanda 28.01.2025

Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Poslední zvonění aneb Život Vernona Subutexe

Michal Pařízek 28.01.2025

Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: „Byly jsme holky a byly jsme trochu divné…“ aneb Holky v punku

Radim Kopáč 27.01.2025

Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…

Trochu červené (Lelee)

Veronika Vagačová 22.01.2025

Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.

Mramory města, v pokojích mršin (Infamis Tenebre)

Jiří V. Matýsek 21.01.2025

Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.

Nový hlas v mé hlavě (Linkin Park)

3DDI3 01.01.2025

Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace