Broněx | Články / Recenze | 28.02.2014
Nevzpomínám si, že bych nějakou jinou desku vyhlížel tak dlouho jako Malý ráje. V roce 2011 skončili Sporto po tragické smrti basáka Dády, Bourek jako rapper Bonus si vydobyl zasloužené uznání i mimo takzvanou scénu, ale hlas Sporto Šampon vydal pod jménem Prodavač jenom krátké EP Duchové. Tři písně a jeden cover polozapomenutého Souboru tradičního popu s náladou introvertního synťákového písničkářství byly spíše příslibem. Podobně jako všechny živáky, které mě vždycky spolehlivě dostaly a při kterých se postupem času Prodavač rozrostl z jednočlenného projektu na plnohodnotnou kapelu. A teď konečně přišla velká deska na vinylu. Čekání se vyplatilo.
Při poslechu Malých rájů se dá jen těžko ubránit myšlenkám na Sporto, v Prodavačovi působí i bubeník Kluk, šedá eminence Peklo, ale především napůl šeptaný Šamponův vokál je jasné pojítko a kopyrajt. Zvuk i celkový výraz Malých rájů je ale sevřenější, intimnější. Tam, kde se Sporto v náznacích vydávali do hlučnějších krajin nebo tvrdší elektroniky, Prodavač si k vytvoření pohlcující nálady vystačí s přesnými bicími, hutným basovým podkladem, oblačnou kytarou a synťákem jako ozvěnou osmdesátek. Slovo pop už dávno není sprostá nadávka. Zvuk je bohatší a prostorovější než na EP Duchové, nejde o žádné prozkoumávání nových zvukových končin, všechno pracuje v zájmu silného vyznění písní.
Co se jednotlivých písní týče, všechny spojuje podobná nálada a každá zatíná rýhu přímo do srdce. Stejně jako z hudby i z textů sálá skromnost, intimnost a umírněnost, což neznamená strnulost a rezignaci. Osobní melancholie a vzpomínky organicky přerůstají do obecnějších témat: „Sorry, že málo mluvim, šetřim slova, hlídám si den, kdy je budu ještě potřebovat. Vážím si lidí, který uměj zas a znova udělat kompromis, kus sebe obětovat.“
Jestliže se EP Duchové otevřeně inspirovalo prostředím maloměsta, kde se všichni setkávají jen v zakouřené herně nebo nad mrazákem v supermarketu, z Malých rájů vyvěrá především pocit, že ve stínu těch stejných omšelých paneláků žijeme my všichni a „na svět se díváme skrz televizi, barevný obrázky jsou lepší než sny, a všichni nadáváme na krizi, přitom sami žijem tu, co nikdy nezmizí“. Šampon jako by tušil, že tváří v tvář malým poměrům vypadají velkohubý řeči a teatrální gesta vždycky trochu směšně. Ale pořád jsou tady zásady, ze kterých se neuhýbá za žádnou cenu... V únoru je asi ještě brzo mluvit o desce roku, nebo ne?
Prodavač – Malý ráje (Starcastic / Deadred Records, 2014)
http://prodavacovo.cz
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.