redakce | Články / Recenze | 08.08.2016
Dlouho přehlížený britský grime, jenž bez předsudků reflektuje situaci vyloučených černošských lokalit, se na konci nulté dekády dostal do slepé uličky, když se probojoval na vrchol britských hitparád. Z textů se vytratilo sociální sdělení a z předních představitelů se staly figurky vyměňující autenticitu za rádiovou jednoduchost. Bledě to ještě na přelomu dekád vypadalo s rapperem a producentem Skeptou - jeho třetí deska Doin‘ It Again (2011) sice zaznamenala jakýs takýs úspěch, nicméně se zcela míjela s původním účelem žánru.
Před dvěma lety proto přišel s prohlášením, že už nebude dělat hloupou podlézavou hudbu a dostane grime do středu dění tou správnou cestou. Gesto pak podpořil i singlem #ThatsNotMe, kde se svým bratrem JME ze sebe smyli rádio friendly nálepku, když oprášili explicitní projev a původní miléniové klubové beaty inspirované zvukem digiher. V textu pak Skepta započal svou proměnu, když se navezl do ostrovních popových poměrů.
Grimeovou korunu však definitivně dostal až s loňským vydáním singlu Shutdown. Ten byl reakcí na negativní odezvu lidí, které vystrašila skupina agresivně vyhlížejících černošských MCs po boku Kanye Westa během jeho vystoupení na Grammy. Singl byl magazínem NME vyhodnocen nejlepší skladbou roku a přehlížená rekonstrukce subkultury získala mediální prostor. Shutdown se stejně jako zbytek desky vypořádává s odcizením. Skepta se jako alfa samec vrací zpět do ulic a nejde o prázdné machrování, ale o sjednocení komunity, která se pak o to silněji staví proti rasové nebo genderové diskriminaci, postihující menšinová etnika v globální metropoli.
Na pomoc mu přichází ostřílený MC Wiley nebo reprezentant nové generace Novelist. S ním spolupracoval na jednom z nejsilnějších kousků Lyrics, jenž je sebejistou výpovědí dvou mužů, kteří si vybojovali plnou pozornost posluchačů i médií. Skeptovu originální explicitní produkci přeruší v půlce desky dvojice slabších singlů, které vznikly se zaoceánskými interprety a završují tak pronikání grimeu do amerického kontextu. Melodická Ladies Hit Squat zní jako obstojný rapový mainstream letmo reflektující jak tamní acidovou vlnu, tak tu britskou klubovou, zato Numbers feat. Pharell Williems zaspal dobu a na desce působí strojeně a zbytečně.
Konnichiwa je pozdrav ze znovu dobytého vrcholu, který nespočívá ve válcování primetimů, ani evropských či amerických hitparád, ale v uznání a koexistenci s ostatními subkulturami.
Skepta – Konnichiwa (Boy Better Know, 2016)
www.helloskepta.com
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.