Adam Zámečník | Články / Recenze | 16.02.2017
Jedna věc se musí The Flaming Lips nechat, a to sice jejich nepředvídatelnost. Po dvou velmi experimentálních deskách a kolaboraci s Miley Cyrus (?!?) už opravdu nikdo nevěděl, jakou další podivnost tito psychedeličtí matadoři chystají. Oznámení patnáctého alba Oczy Mlody s tím, že půjde hlavně o návrat k popovější formě, bylo tudíž přinejmenším zajímavé. Jde tedy o další Yoshimi Battles the Pink Robots (2002) nebo o pouhý barettovský klávesový recitál?
Jak se s prvními šumy titulní skladby ukáže, tato deska rozhodně nebude znamenat návrat k hravému psychedelickému popu, se kterým zažívali The Flaming Lips úspěch na počátku milénia. Tento dojem se potvrdí s první zpívanou písní How, kde se hluboko v syntezátorové mlze ozývá frontman Wayne Coyne. Pravda, na rozdíl od předchozí desky The Terror (2013), kde se vyzpívával z bolestivého rozchodu, je aktuální lyrika vesele infantilní, jak potvrzuje třetí skladba There Should Be Unicorns, která je skutečně o nedostatku jednorožců na světě. Přesto je novinka v mnohém hudebním pokračováním The Terror, prim hrají syntezátory a zasněnost. Se snovou atmosférou se však pojí i hlavní problém – výrazných písní a melodií tu je poskrovnu. Zájem posluchače se probouzí až v druhé polovině desky, obzvláště v sedmiminutové Listening to the Frogs with Demon Eyes a možná paradoxně v poslední We a Family, kde se v refrénu objeví i Miley Cyrus.
I když předešlá alba Embryonic (2009) a The Terror nebyla zrovna nejpřístupnější, zaujaly experimentální instrumentací a odvážnými změnami v tehdy poněkud zahnívajícím rukopisu The Flaming Lips. Oczy Mlody bohužel nepřináší výrazné změny a vyznívají poněkud naprázdno, jeví se jako přechodník mezi jejich experimentální etapou posledních několika let a blížícím se novým zvukem. Jsem zvědav, která hvězda ze stáje Disney Channelu zase objeví trávu a rozhodne se pro zarážející kolaboraci. Doufám, že se někdo takový najde.
The Flamings Lips - Oczy Mlody (Warner Bros, 2017)
www.flaminglips.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.