Články / Recenze

Traband – radost jako zbraň

Traband – radost jako zbraň

Akana | Články / Recenze | 13.02.2015

OHODNOŤTE DESKU

I v dobách, kdy své postoje uzavírali do outsiderských historek a podobenství, byli Jarda Svoboda s Trabandem nepřeslechnutelnou morální hlídkou naší hudební scény. Když znechuceni povrchním škatulkováním ukončili éru „dechna“, i příběhovost písniček ustoupila do pozadí ve prospěch osobnějších vyjádření (minulé album Neslýchané se k tomuto modelu částečně vrátilo), a v nich se Svobodův názorový svět odráží ještě zřetelněji a adresněji. Skautské žonglování se snadno zneužitelnými pojmy jako poctivost, skromnost, laskavost nebo pozitivní přístup k životu mě v hudbě přinejmenším znervózňuje, asi proto, že ho málokdo dokáže zbavit povrchnosti a vůně papíru. Jarda Svoboda je výjimka. Jeho angažovanost má hluboké kořeny a vytuněný poplašný systém proti patosu a podobnému neřádstvu. Je prostě věrohodná. A tak když na albu Vlnobeat v tomto směru ještě trochu přitlačil, není důvod k obavám, že se při poslechu budeme cítit trapně.

Jako každý mravokárce (v jeho případě to slovo opravdu nevnímám negativně) se ovšem ani Svoboda občas nevyhne banalitám. Na Vlnobeatu je to případ písně Úhel pohledu, v níž konfrontace škarohlída a optimisty probíhá příliš doslovně a postrádám tu i silnější hudební nápad. Jinak ale Svobodovy texty míří přesně. Na mušku si tentokrát berou hlavně konzum a mamon (Trofeje, Nepoužitelnej, Tenhleten den, Rádiohit s velmi sympatickou korekcí havlovského hesla na „zvítězí láska nad pravdou, lží a nenávistí“), ale snad ještě silnějším tónem ve vyznění alba je výzva k uchopení života do vlastních rukou, k ignorování většinových tlaků, k prosté radosti (Kabát '66, Nepoužitelnej, Tenhleten den, Úhel pohledu, Ta radost). Díky tomu působí celek velmi pozitivně a očistně. Tradičně silný je Svoboda i v milostných písničkách jako Pokaždé když přicházíš, Píseň písní (adaptace biblického textu) nebo Písmem klínovým.

Hudební jazyk Trabandu zůstává mile všežravý a jednoznačně nedefinovatelný. Spotřebuje punk, country, šraml, latinu, folk i odkazy na šedesátá léta, refrén písně Tenhleten den přináší dokonce funky roztančenou gospelovou náladu, která se v závěru přirozeně protne s citací tradicionálu Oh Happy Day. Možná právě v téhle skladbě se soustřeďuje ten rozhodný pozitivní apel celé desky. Základní stylové směrovky, rozkomíhané navíc netypickým obsazením s tubou místo baskytary a nově i s banjem (Radim Huml), ještě zpestřují drobnější nápady a fórky, jako je kratičká reggae vsuvka v Trofejích, zmíněná kolize s gospelem nebo k Sympathy for the Devil odkazující houkání ve Vidím tě.

Z čeho jsem docela zklamaný, je zvuk. Neplatí to plošně, ale často, většinou v razantnějších pasážích je neprůrazný, dynamicky rozkolísaný a jakoby vyschlý. Mezi bicími na jedné a tubou, kytarou a banjem na druhé straně zeje prostor, který občas zdárně vyplňují klávesy nebo trumpeta Jany Kaplanové, jindy má ale nežádoucí brzdný efekt. Že by to bylo způsobené nástrojovými limity, se mi nechce věřit, když si vzpomenu, o kolik prokrvenější zvuk dokázal Trabandu vyrobit Ondřej Ježek na albu Domasa. Je to škoda, protože materiál je na Vlnobeatu opět skvělý, nápadů plno, zvuk jim ale místy podráží nohy. Výsledkem je, že po doznění alba mám spíš chuť jít si ty skvělé písničky užít na koncert, než pustit si ho znovu. Což na druhou stranu zase není tak špatné vysvědčení.

Info

Traband – Vlnobeat (Indies Scope, 2014)
www.traband.net
foto © Tomáš Setikovský

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace