Václav Adam | Články / Recenze | 13.07.2018
Vždy zádumčivá diva Chelsea Wolfe a nejvýraznější z řady spřízněných hudebnic (Emma Ruth Rundle, Marissa Nadler) je po dvou letech zpět s novým albem a cituje surrealistického spisovatele Henryho Millera: "Jsem jako imbecil s otvírákem na konzervy, který dumá, kde začít – jak otevřít svět. Vím, že pod tím bordelem je vše úžasné, jsem si tím jistý." Wolfe se údajně snažila víc otevřít a zároveň si vytvořit jakýsi eskapistický autonomní prostor. Studiové šavle tahal Kurt Ballou z Converge, hostuje zde kytarista Troy Van Leeuwen (QOTSA) a ve skladbě Vex si zařičí i Aaron Turner (Isis, Sumac) – tvrdě kytarové směřování je stvrzeno a žádná výrazná překvapení se nekonají, Wolfe se jen zbavila těch pár elektronických prvků z předešlé desky Abyss a ještě víc přitlačila na pilu. Už tolik neskrývá touhu po přímočařejších "hitech", aniž by přestala být uvěřitelná ve své stylizaci permanentní sklíčeností sužované umělkyně.
Přesto se nelze zbavit pocitu, že podobně jako Zola Jesus řekla i Wolfe to nejpodstatnější na začátku kariéry, kdy byla její hudba špinavější, avšak zároveň křehčí, autentičtější. Na rozdíl od výše jmenované mám větší respekt pro směr, kterým se vydala, ale neustále mě napadá, že všechna ta zatěžkaná kytarová kila a precizní produkce jsou spíš přítěží. Gotický sludge? Folku asi u Chelsea Wolfe na dlouho odzvonilo.
Jak moc se jí daří millerovsky otvírat svět či vlastní nitro, záleží nakonec hlavně na vůli, respektive zjitřenosti posluchače: Hiss Spun nenabízí z emocionální palety o moc jiné odstíny než dříve, takže je důležité, jak moc se s nimi identifikujete a podvolíte všeobjímající skepsi. A třeba v závěrečné skladbě Scrape, u níž nelze zůstat chladný, pokud není člověk profesionální cynik, cosi božského opravdu prosvítá. Aspoň jedna trhlina v bordelu světa.
Recenze vyšla v časopise Full Moon #77.
Chelsea Wolfe - Hiss Spun (Sargent House, 2017)
Živě: Chelsea Wolfe (us) + Brutus (be)
5. 8. 2018 20:00
Lucerna Music Bar, Praha
fb událost
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.