Shaqualyck | Články / Recenze | 10.03.2015
Jsou kapely, které jsou na scéně desítky let. Mají slávu, zásluhy i miliony. Přesto se rozhodnou vydání další desky pojistit účelovým spolčením s jablečnou lobby a své songy lidem naservírovat v blyštivém digitálním balení opentleném mediálním humbukem. Že tím svou hudbu degradují na produkt a posluchače na zákazníky, zřejmě nikdo z rockových legend neřeší. Publicita především. A pak jsou kapely, které jen utrousí, že nové album bude ze všech dosavadních tím zaručeně nejlepším a dají věcem volný průběh. Vy se v duchu usmějete a z legrace zkoušíte spočítat, kolikrát už jste něco podobného slyšeli. U první trojmístné cifry vás to přestane bavit a raději zmáčknete PLAY a pomalu si chystáte šťavnaté invektivy. Dáte první track, druhý, třetí – a sakra, ten matroš má vážně něco do sebe! Hned vás napadne, že Tunde Adebimpe možná zase tolik nekecal, když se nechal slyšet, že nová deska je na tisíc procent to nejpovedenější, co kdy TV on the Radio nahráli.
Přitom kapela měla na mále. V roce 2011, krátce po vydání dosud poslední studiovky Nine Types of Light, podlehl rakovině plic basák Gerard Smith, budoucnost byla nejistá. Loni bezprizorně vypuštěné singly Mercy a Million Miles však naznačily, že touha být spolu a psát písničky by nakonec mohla převážit nad ztrátou letitého spoluhráče a blízkého přítele. Aktuální album ale není výsledkem skupinové terapie, která by účtovala s minulostí, spíše energickým impulzem do další práce, který zbylí členové potřebovali. Ze všech nejagilnější producentský guru Dave Sitek v posledních letech dopomohl na svět nahrávkám Yeah Yeah Yeahs (Mosquito), Beady Eye (BE) a Kelis (Food), což nejsou zrovna majstrštyky, kterými byste se chlubili v životopise. „Nerad dělám stejnou desku dvakrát,“ dušoval se nenechavý workoholik, a slovo dodržel. Novinka Seeds má sice papírově na co navazovat, a přestože zvukově vychází z předchozí desky, výsledný mix ani v nejmenším nepřipomíná (s)prostou kopii čehokoliv z předešlé tvorby kapely. A pravdou také je, že líp TV on the Radio nikdy nezněli. Změna labelu prospěla, stejně jako nahrávání v Sitekově Federal Prism studiu v Los Angeles.
S prvními tóny vám zvukovodem projede reminiscenece na čerstvé U2. Jenže narozdíl od neurvale hulákavého úvodu irských věrozvěstů z The Miracle (of Joey Ramone) si TV on the Radio v Quartz připravují půdu pozvolným sborovým nástupem odkazujícím k podobně podmanivé Answer od UNKLE. Klidná síla coby vzdor prvoplánovému rockerství. Hned nato si v opojné Careful You berou slovo synťáky a bublavý beat Jaleela Buntona, který převzal basu po zesnulém souputníkovi. Nástrojová univerzálnost je devízou kapely od nepaměti a Tundeho styčný vokál ční z bažiny šramotivého lomozu jistě a vyrovnaně. V optimistické Could You překvapují nabuzené dechy, předehře k mazaně gradované Ride dominují piano a smyčce. Taneční rytmus vás nenechá v klidu, refrény zdobí návyková melodie, přitom paleta využitých nástrojů je nebývale pestrá. Jednoznačným hitem je roztěkaný singl Happy Idiot, na kterém autorsky vypomohli švédská pop star Erik Hassle a producent Daniel Ledinsky. Početné hostovačky talentovaných multiinstrumentalistů jsou pro TV on the Radio příznačné stejně jako bezmezná nadžánrovost.
Tahle parta do škatulek nikdy nezapadala. Post-punk? Indie? Soul? Nebo snad trip-hop s prvky nu-jazzu? Alternativa v praxi. Sehraní pánové umně přecházejí mezi „albarnovskou“ elektronikou (Test Pilot, Love Stained) a houževnatými kytarovými riffy (Winter, Lazerray), které albu příležitostně dodávájí štiplavější rokenrolovou příchuť. Vzpomínáte na Drive, tři roky starý kinohit, na jehož soundtracku se k překvapení všech šikovně mísil synthpop s nápady Cliffa Martineze? TV on the Radio si taky vzpomněli. Závěrečná Seeds je toho důkazem. Šílená kombinace, ale funguje. Namísto dortu od Pejska a Kočičky servíruje zkušený newyorský ansámbl bohaté degustační menu pro náročné. Když hrál před lety Kyp Malone na Colours s projektem Rain Machine, hojně se skloňovalo jméno jeho domovské kapely. Tahle deska je hozenou rukavicí. Skoro se bojím pomyslet, jak skvělá by mohla být naživo.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.