Jakub Hudák | Články / Recenze | 13.02.2013
V brožurce k loňskému Off Festivalu stálo něco v tom smyslu, že Ty Segall se pokouší o novodobé Beatles, a koncert mi tehdy připomínal celkem obyčejnou garážovou kapelu. O to větší překvapení je album Twins, které ukazuje, jak lze i s kvalitní produkcí držet lo-fi estetiku a smysluplně kombinovat inspirační zdroje.
Ty Segall (1987) je sympaťák ze surfařské Kalifornie a Ty Segall je jeho kapela. Okruh osob, které tvoří kalifornskou garagerockovou scénu, se střídá v různých hudebních projektech, což může být matoucí, každopádně Twins je šesté studiové album kapely Ty Segall a obsahuje dvanáct písniček. Jednotlivé skladby trvají povětšinou standardní dvě až tři minuty s jednou čtyřminutovou výjimkou a dá se říct, že po pár vteřinách budete celkem jasně vědět, co čekat nebo spíš co se vám bude na skladbě líbit.
V Thank God for Sinners nastupuje zpěv do patnácti vteřin, Ty Segall nenechávají nikoho čekat a basy demonstrují kvalitu produkce, nezdržují se dlouhými sóly, ačkoliv je tu jedna zvláštnost, a tou je vrstvení dvou sólových linek tak, že to zní, jako by jedna kytara opile přitakávala druhé. Podobné zdvojení je i v Inside Your Heart, písni, která graduje opakováním hlavního melodického tématu a končí noisovou dekonstrukcí.
Ty Segall má rád svoji tremolo páku a typicky zrnitý fuzz, kterým v nejdelší skladbě Ghost s psychedelicky unaveným rytmem objevuje kraje disonance při zpěvu, který ze všeho nejvíc připomíná Lennonovo Well Well Well nebo I Found Out. Ghost už celkem předvídatelně končí sólem do ztracena. Neukončená sóla anebo naopak velmi krátká zakvílení jako v Love Fuzz jako by říkala, že Ty Segall nechtějí unavovat posluchače hudební virtuozitou. Příkladně skromné vyjadřování dává tušit inspiraci v surf rocku a garážových šedesátkách, což je slyšet zejména v Who Are You, která kombinuje surfrockový reverb a zvukově místy připomíná bizarní elektrický květináč 13th Floor Elevators.
V rámci alba působí výjimečně skladby Gold on the Shore, s akustickou kytarou a melodií taženou hlavně basou, a The Hill, která zase začíná jako něco od Yes, ale míchání sóla s ženskými vokály připomíná Jefferson Airplane. Zcela zjevným odkazem na Led Zeppelin je pak skladba Handglams se spoustou činelů a klesavou melodií vypůjčenou z Dazed and Confused.
Twins naznačuje, že od Ty Segall můžeme do budoucna očekávat větší odklon od punkovějších začátků a že si do způsobu, jak budou znít jejich Mustangy vytažené až k bradě, nenechají kecat.
Ty Segall – Twins (Drag City, 2012)
http://ty-segall.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.