Martin Řezníček | Články / Recenze | 26.09.2016
Kanadští punk rockeři Billy Talent dosáhli největšího úspěchu s albem Billy Talent II. Hity Red Flag, Fallen Leaves a Surrender se vryly se do paměti tehdejších teenagerů a společně s několika dalšími písněmi z „římské dvojky“ dodnes tvoří základ většiny setlistů. Po deseti letech, dvou dalších řadovkách, reedici debutového alba a bestofce Hits se kapela hlásí o slovo s pátou nahrávkou Afraid of Heights.
Album se neodchyluje od stylu, který si kapela drží už od svého debutu z roku 2003, na rozdíl od rockovějších nahrávek Billy Talent III a Dead Silence se ale vrací k punkovým melodiím; např. energická óda na rock and roll Louder Than the DJ přímo následuje Red Flag. Ukázkou, jak ostré riffy a vokály dokážou Billy Talent vybrousit, je burcující Ghost Ship of Cannibal Rats. Na první poslech upoutá píseň Horse & Chariots – člověk se konečně dozví, jak by asi zněla kooperace Billy Talent a Muse. Slabší stránkou jsou nudná sóla, podivně konstrastující s našlapanými riffy kytaristy Iana D'Sa, a do šesti minut roztáhlá Rabbit Down the Hall.
Kowalewiczův zpěv odpovídá punkovému ladění desky. Kromě dravého řevu ve výškách se úspěšně pouští i do hlubších poloh, které mu dřív příliš nešly. Některé fanoušky asi zamrzí, že ani jednou nepředvede svůj charakteristický scream (viz třeba This Is How It Goes z prvního alba).
I když Billy Talent nejsou vyloženě politickou kapelou, jejich texty se často dotýkají současných problémů. Na Afraid of Heights to platí dvojnásob – frontman Benjamin Kowalewicz se v tomto ohledu vyjádřil jasně už v rozhovoru pro Team Rock – a nahrávku lze chápat jako vzkaz současné společnosti. Písně se věnují např. držení zbraní, tlaku společnosti na jedince, drancování přírody i volbám v USA. „Musíme si uvědomit, že je v pořádku mít obavy z toho, co přinese budoucnost, a mluvit o tom,“ vyzývá Kowalewicz.
Afraid of Heights nepřináší nic převratného, kapela se drží v zajetých kolejích a člověk má neodbytný pocit, že něco podobného už od ní slyšel. Na druhou stranu nabízí necelých padesát minut zralé tvorby a závan punkové energie dělá album zábavnější a zapamatovatelnější než předchozí dvě nahrávky. Lepšímu hodnocení nakonec brání jen nemožnost popřít existenci alb Billy Talent I a II.
Billy Talent – Afraid of Heights (The End Records, 2016)
www.billytalent.com
foto: © Dustin Rabin
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.