Články / Recenze

Värttinä se vrací ke kořenům

Värttinä se vrací ke kořenům

Anna Mašátová | Články / Recenze | 01.02.2016

OHODNOŤTE DESKU

Finské uskupení Värttinä znají snad i ti, kteří by Finsko na mapě hledali drahnou chvíli. Women power přichází letos s novinkou Viena, třináctým studiovým albem, jehož elektronická verze koluje po síti již nějaký čas. Pevný disk si však kapela naplánovala vydat až zkraje roku.

Ačkoliv po dlouhá léta tvoří jádro skupiny tři ženy, nebylo tomu tak vždy. Projekt založily před třiatřiceti lety sestry Mari a Sari Kaasinen ve městě Rääkkylä coby mnohačetný ansámbl ztvárňující prastaré finské a karelské písně. Neudivovaly jen silou svých hlasů, ale i neobvyklým nástrojovým složením - třeba finskou citerou kantele, houslemi, akordeonem, whistle či saxofonem. K prvním znatelnějším změnám v obsazení došlo v devadesátých letech, když členky souboru začaly studovat na Sibeliově hudební akademii v Helsinkách. Nové vlivy, mísení jazzu, rocku a lidovek jim vyneslo finskou cenu Emma, skupina vydala veleúspěšné album Seleniko, následovala světová pódia, dnes již slavné desky Kokko, Vihma, Ilmatar aj., mezinárodní kolaborace se slavnými kolegy a dokonce i prezentace Finska v soutěži Eurovize. Dlužno dodat, že už od roku 1996 jsou autory hudby i textů buď samy interpretky či muzikanti z doprovodné kapely.


Název Viena je pro našince téměř zavádějící. Ne, nejedná se o oslavu krásy rakouské metropole. Värttinä se vrací ke kořenům, do oblasti Viena Karelia, východní Karélie, neustálého zdroje inspirace i okouzlení, ze které čerpal látku třeba i Tolkien pro Pána Prstenů (a ostatně sama Värttinä spolupracovala roku před deseti lety s oscarovým skladatelem A. R. Rahmanem na hudebním provedení Pána prstenů).

Dvanáctipísňové album si vystačí s minimem vedlejších prostředků, tím hlavním jsou – snad ještě více než kdy dřív - ženské hlasy. Tedy rojhlas Mari, Susan Aho a Karoliiny Kantelinen s doprovodem akordeonisty Mattiho Kallia a hráčů na strunné nástroje Lassiho Logréna a Mattiho Laitinena. Téměř všechny kompozice pocházejí z kapelní

dílny. Tři tradicionály Raijan Joiku, Kokko a pro fanoušky kapely známá píseň Oi Dai si přirozeně rozumí se současnými kusy.

Můžeme jen spekulovat, zda pro vokálně náročnou desku nenastala doba i díky nové zpěvačce Kantelinen, etnomuzikoložce, specializující se právě na etnické vokální styly, jako je třeba joik, tradiční sámský zpěvný způsob mající společné prvky s indiánskými zpěvy. Kantelinenin hlas dodává Värttině grády, ať už live či z desky, o čemž se několikrát mohli přesvědčit i tuzemští příznivci finských děv.

Värttinä umí i po desítkách let nabídnout posluchačům potěšení z poslechu a dokonalý gesamtkunstwerk – také tentokrát pozměnily image a "kostýmy", které vzhledem k tradičnější desce dostaly folklórní motivy, výborně komunikují s fanoušky na sociálních sítích a je jistotou, že živé provedení novinek bude jako vždy doprovázeno nevtíravou choreografií a vtipem.

Finské vřeteno (se) jen tak točit nepřestane. Värttinä zraje jako víno, stárnutí však přenechává jiným.

Info

Värttinä - Viena (Westpark Music, 2016)
www.varttina.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace