Články / Recenze

Värttinä se vrací ke kořenům

Värttinä se vrací ke kořenům

Anna Mašátová | Články / Recenze | 01.02.2016

OHODNOŤTE DESKU

Finské uskupení Värttinä znají snad i ti, kteří by Finsko na mapě hledali drahnou chvíli. Women power přichází letos s novinkou Viena, třináctým studiovým albem, jehož elektronická verze koluje po síti již nějaký čas. Pevný disk si však kapela naplánovala vydat až zkraje roku.

Ačkoliv po dlouhá léta tvoří jádro skupiny tři ženy, nebylo tomu tak vždy. Projekt založily před třiatřiceti lety sestry Mari a Sari Kaasinen ve městě Rääkkylä coby mnohačetný ansámbl ztvárňující prastaré finské a karelské písně. Neudivovaly jen silou svých hlasů, ale i neobvyklým nástrojovým složením - třeba finskou citerou kantele, houslemi, akordeonem, whistle či saxofonem. K prvním znatelnějším změnám v obsazení došlo v devadesátých letech, když členky souboru začaly studovat na Sibeliově hudební akademii v Helsinkách. Nové vlivy, mísení jazzu, rocku a lidovek jim vyneslo finskou cenu Emma, skupina vydala veleúspěšné album Seleniko, následovala světová pódia, dnes již slavné desky Kokko, Vihma, Ilmatar aj., mezinárodní kolaborace se slavnými kolegy a dokonce i prezentace Finska v soutěži Eurovize. Dlužno dodat, že už od roku 1996 jsou autory hudby i textů buď samy interpretky či muzikanti z doprovodné kapely.


Název Viena je pro našince téměř zavádějící. Ne, nejedná se o oslavu krásy rakouské metropole. Värttinä se vrací ke kořenům, do oblasti Viena Karelia, východní Karélie, neustálého zdroje inspirace i okouzlení, ze které čerpal látku třeba i Tolkien pro Pána Prstenů (a ostatně sama Värttinä spolupracovala roku před deseti lety s oscarovým skladatelem A. R. Rahmanem na hudebním provedení Pána prstenů).

Dvanáctipísňové album si vystačí s minimem vedlejších prostředků, tím hlavním jsou – snad ještě více než kdy dřív - ženské hlasy. Tedy rojhlas Mari, Susan Aho a Karoliiny Kantelinen s doprovodem akordeonisty Mattiho Kallia a hráčů na strunné nástroje Lassiho Logréna a Mattiho Laitinena. Téměř všechny kompozice pocházejí z kapelní

dílny. Tři tradicionály Raijan Joiku, Kokko a pro fanoušky kapely známá píseň Oi Dai si přirozeně rozumí se současnými kusy.

Můžeme jen spekulovat, zda pro vokálně náročnou desku nenastala doba i díky nové zpěvačce Kantelinen, etnomuzikoložce, specializující se právě na etnické vokální styly, jako je třeba joik, tradiční sámský zpěvný způsob mající společné prvky s indiánskými zpěvy. Kantelinenin hlas dodává Värttině grády, ať už live či z desky, o čemž se několikrát mohli přesvědčit i tuzemští příznivci finských děv.

Värttinä umí i po desítkách let nabídnout posluchačům potěšení z poslechu a dokonalý gesamtkunstwerk – také tentokrát pozměnily image a "kostýmy", které vzhledem k tradičnější desce dostaly folklórní motivy, výborně komunikují s fanoušky na sociálních sítích a je jistotou, že živé provedení novinek bude jako vždy doprovázeno nevtíravou choreografií a vtipem.

Finské vřeteno (se) jen tak točit nepřestane. Värttinä zraje jako víno, stárnutí však přenechává jiným.

Info

Värttinä - Viena (Westpark Music, 2016)
www.varttina.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace