Karolina Veselá | Články / Recenze | 04.11.2019
Jacob Collier je pětadvacetiletý britský multiinstrumentalista, zpěvák, skladatel a producent. Po několika úspěšných nahrávkách na Youtube vyšla jeho debutová deska In My Room (2016), na níž se představil jako hudební multitalent. Album vytvořil doma v pokoji, skladby sám napsal nebo zaranžoval, nahrál veškeré nástroje, vše zmixoval a produkoval.
V říjnu 2018 oznámil ještě něco zajímavějšího. Během následujících dvou let vydá nové čtyřalbum, projekt padesáti skladeb nesoucí název Djesse. Ten evokuje Collierovy iniciály, ale prý jde o náhodu. Djesse je dítě, které má každý z nás hluboko v sobě. Většina na něj zapomněla, Collier s ním ale udržuje dobrý vztah a nabádá všechny posluchače, aby učinili totéž. Djesse je hravé, Djesse je štastné, je taky smutné a hloubavé. S Djesse se můžete pohroužit do svého nitra, po většinu času se vám ale, po vzoru Colliera, bude chtít tančit.
Každá ze čtyř autorských nahrávek má odlišný koncept. Djesse vol. 1 se točí kolem symfonického orchestru, je velkolepé a symbolizuje zimní období, krom holandského Metropole Orkest na něm hostují Laura Mvula, Take 6 nebo jeho matka Suzie Collier. V Djesse vol. 2 Collier ubírá na velkoleposti zvuku i obsazení. Album je akustické a symbolizuje jaro, je niternější, melancholičtější, ale zachovává si hravost a radost ze života.
Tato část je opět plná autorových hudebních „heroes“, kterým píše písničky přímo na tělo. Skladby s Maro, Liannou La Havas nebo Beccou Stevens znějí tak autenticky a přirozeně, jako by si je psaly samy. Velkým překvapením je singl It Don't Matter s hostující R&B zpěvačkou JoJo, která se ukazuje v úplně novém světle. JoJo se prezentuje neuvěřitelnou pěveckou technikou a společně s Collierem tvoří dynamické a šťavnaté duo. Na desce však nehostují pouze zpěvačky, ale také instrumentalisté jako světoznámý rockový kytarista Steve Vai nebo folkový houslista Sam Amidon. Specialitou je aranžmá skladby Moon River z filmu Snídaně u Tiffanyho, která obsahuje 5 000 Collierových vokálů a 144 hostujících, což může zaskočit i Collierovy fanoušky. Mnohé další písně jsou plné drobných detailů, které se vyjevují až postupným naposloucháváním, svou roli mají i zvuky obyčejných předmětů, jako jsou příbory, jízdní kolo nebo zvuk tekoucí vody a projíždějícího vlaku.
Jacob Collier originálním a inovativním způsobem spojuje jazz, soul, elektroniku, klasickou hudbu a mnoho dalšího. Naprosto sebevědomě a s velkým umem pracuje se střídáním rytmů a laděním nástrojů, což mu umožňuje rozšiřovat a posouvat hranice hudby. Neustále hledá ideální balanc mezi hudební teorií a prožitkem, který hudba nabízí. Využívá rovněž nástroje z celého světa, které často dostává darem od svých kolegů a obdivovatelů, rád spojuje tradiční folklór s nejmodernějšími trendy. To všechno může působit překombinovaně, opak je pravdou. Jacob Collier vytváří jedinečnou fúzi, která dokáže nabídnout nevšední zážitek jak laikům, tak profesionálům.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.