Jakub Béreš | Články / Recenze | 11.05.2015
Young Fathers začali kariéru jako průkopníci alternativního hip hopu dotýkajícího se sociálních témat své země, což pro skotská hudební tria není nic obvyklého. S příchodem Mercury Prize ověnčeného debutu Dead se uchýlili k multižánrovosti, zastřešující vedle hip hopu i world music, soul, africké rytmy nebo experimentální elektroniku. Na druhé desce s názvem White Men Are Black Men Too hudební barevnost doplňují o pop a rock, a to způsobem Young Fathers vlastním.
Název desky je explicitní. Na rozdíl od Kendrickovy To Pimp a Butterfly se ale nesnaží o sociální převrat, nejedná se o manifest, nýbrž o zamyšlení nad rasovou nesnášenlivostí. Young Fathers přichází s uměleckým pohledem na věc a deskou, která bude milovaná nejenom kritiky, ale i posluchači. Když kapela dostane Mercury Prize, tak je na ní kladena velká odpovědnost. Young Fathers se přes noc stali senzací, která byla nucena opustit vody undergroundu a stát se stylizovaným módním produktem. Svoji roli zvládli výborně a na nové nahrávce si udrželi autentický projev. Do pozadí ustoupily experimentální až okultní prvky a nahradila je pevná vokální popová půda.
Deska je mnohem pestřejší než předešlá tvorba, velký podíl na tom mají hravé popěvky. Za mikrofonem se střídají všichni členové, a vzniká tak jedna dlouhá vokální linka gospelového charakteru, obohacená o tři různě barevné hlasy. Rytmičnost písní evokuje pohyb, a to nejenom ten fyzický, který vás nutí nechat se svést melodií a rozpohybovat se. Young Fathers jsou kapelou v pohybu, kapelou, která se nehodlá usadit na jednom místě, ale má tendenci se neustále posouvat a vyvíjet. Tekuté hranice hudebních žánrů jsou pro jejich záměr ideálním polem působnosti.
S prvními tóny je slyšet, že si Young Fathers vytvořili nezaměnitelnou hudební značku, lo-fi špinavé beaty a čisté hlasy, klidně jim říkejme novodobý boyband. Bíločerný muž je neuvěřitelně popové album, které tyto tendence najednou přiznává, nejvýrazněji v singlu Shame. Old Rock n Roll zase upřednostňuje šamanské prvky, ale nejde o kompenzaci, rovnováhy se na téhle desce nedočkáte, jakkoliv zní méně chaoticky než debut.
Young Fathers jsou důkazem, že i na dnešním přeplněném hudebním trhu nadále vznikají jména, která vybočují. Textově i hudebně zajímavá, zahalena do tajemného pláště, skromná a excentrická zároveň. Tahle formace neopakuje klišé, ale hraje si s jednotlivými elementy, které sama odmítá pojmenovávat a přenechává to posluchačům. Přesně takhle si představuju kultovní kapelu naší doby.
Young Fathers – White Men Are Black Men Too (2015, Ninja Tunes)
www.young-fathers.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.