Richard Kutěj | Články / Recenze | 03.04.2019
Improvizační hudba? Jak prosté. Párkrát si uděláte večírek s podobně naladěnými přáteli. Každý si přitáhne své nástroje nebo další zdroje zvuku. Zapne se tlačítko rec a každý začne hrát, jak to zrovna cítí. Pak vám to edituje a učísne další kámoš – to, aby nechybělo trochu nadhledu – a vy můžete vydat další desku. Fajn. A teď vážně. Jak se pozná skutečně dobrá a smysluplná improvizace od bezúčelných hrátek a póz? Jednoduše. Výsledkem snažení jsou hudební skladby.
Sdružení IQ+1, tedy lidé, které najdete třeba také v Gurun Gurun, Pražském improvizačním orchestru, Poisonous Frequencies, B4 a dalších, stojí na volnomyšlenkářských improvizačních základech od úplného počátku a od té doby (první album Tváří v tvář vyšlo v roce 2011 jako DIY, druhé s eponymním názvem vydal label Polí pět o dva roky později) také předvádí, jak pevné místo a smysl improvizace na hudební scéně má. Odvaha tvořit za pochodu, umění nechat se nést možnostmi daného prostoru a situace, umět naslouchat spoluhráčům a spolupracovat, poznat i okamžik, kdy jít do popředí.
IQ + 1 svým pojetím vlastně tvoří zvukový ambient v jeho nejčistší podobě. Všechny zvuky mohou být hudba a elektronika i klasické nástroje – viola, klarinet, trubka, perkuse, saxofon – tu často pracují především právě pro kouzlo daného zvukového okamžiku. Kolem nich pak zní field recordings, hraní na gramofony a další efekty.
Šest hudebně-zvukových krajin alba Conversaphone Plus plyne v poklidném a zadumaném tempu, zní tu kosmický post-jazz, konkrétní hudba, soudobá klasika, avantgarda. Tracky ale zároveň baví svou elastičností a volnomyšlenkářstvím. Táhlým zvukem najednou škubnou těkavé okamžiky, jako když myši proběhnou místností ve ztichlé noci. Někdy souzvuk nástrojů přináší měnivé dronovitě psychedelické kopule, jindy hbité krysí tlapky doprovází smutné dechové sólo osamělého ponocného, kterému vzali lampu.
Poslech Conversaphone Plus je tak jako procházka magickým světem zrcadel, které tu a tam mění realitu, není to ale show, kde se lidé míjejí ve veselém šklebu nad tím, jak bizarní tvary by jejich těla a tváře mohly mít. Tady jde o radosti jiného druhu, z objevování, bizarnosti laskavé a vřelé, z energie, kterou přináší zvuk společně sdílené radosti zkušených hudebníků a jejich čiré a bezbřehé magické improvizace.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.