Jakub Šíma | Články / Recenze | 13.01.2014
El-P a Killer Mike. Dvojice, jejichž spolupráci by ještě před nedávnem čekal málokdo. Když se Mike předloni chystal nahrát R.A.P. Music, jedno z nejlepších rapových alb roku 2012, sám předpokládal obvyklý scénář obnášející spolupráci s několika blízkými producenty. Po prvním týdnu, který strávil ve studiu se současným parťákem, měl jasno: Tohle album bude produkovat jenom jeden člověk - El-P.
Svou vážnou a často politicky nekorektní tvář ukázali oba na svých posledních sólových deskách. Společný projekt Run the Jewels tak není snahou o vyjádření niterných pocitů či připoutání široké pozornosti. Run the Jewels je vítězné kolečko po úspěšném závodě, oslava inspirativní spolupráce a radosti z tvorby. Celou situaci dobře dokumentuje El-Pího prohlášení na Twitteru: „Changing the run the jewels album title to ,god literally made this album: quest for fire‘ just to compete.“ Prohlášení se vztahuje k titulu nových alb Kanye Westa a Jay-Z, Yeezus a Magna Carta...Holy Grail a jejich společné desce Watch the Throne. Tvrzení, které uchopeno patřičně ironicky naráží na naprostou neochotu s někým soutěžit a uměle se prosazovat.
El i Mike platí za interprety, u nichž není zřejmé, jestli sami sebe považují za poslední příčetné obyvatele Země nebo za duo schizofreniků. Na tuto otázku však nikdo odpověď nehledá. Dva interpreti na vrcholu tvořivosti přináší nekompromisní rýmy zarývající se bolestivě pod kůži konvence a alibismu. Přestože oproti sólovým počinům notně ubírají na politické angažovanosti a osobních zpovědích, kousavost neztrácejí. Obzvláště Mike se politické rovině nevyhne a například jeho part v DDFH (Do Dope, Fuck Hope) útočí na předsudky vůči černochům vrcholící v policejním násilím. Několik kousavých poznámek cílí i na Jay-Z a Kanye Westa pro přílišné následování komerčně úspěšných vzorců („Niggas wil perish in Paris, niggas is nothing but parrots“). To vše jsou ale pouze poznámky pod čarou. Poznámky, kterým se nemohou ubránit, ale které rovněž nehrají koncepční roli. I přes zdání a atmosférickou jednotu totiž nelze mluvit o koncepčním albu. Hlavní roli zaujímá inteligentní chvastounství, battle rýmy, útočící na stav společnosti, a oslava skvěle šlapající spolupráce. Většina sdělení je patřičně zakódována do množství popkulturních aluzí a při prvním poslechu do uší udeří hlavně nesmlouvavá bestialita Mikeova hlasu a Elova kulometná flow. Ta už nezná záchvěvy melancholie a teatrálnosti, jak byly ke slyšení na jeho první sólovce Fantastic Damage.
V produkční rovině ustoupily mnohovrstevnaté kompozice, aby uvolnily prostor jednodušším beatům na svižně šlapajících kopácích. Přes ně El přehrává kytarové riffy a synťákové plochy. Tu a tam atmosféru umocní neobvyklé zvuky jako například delfíní křik, které přes svůj omezený výskyt zaujímají ve struktuře pevné místo.
Fajnšmekry potěší akvizice Prince Paula jako Chest Rockwella, jeho slizkého alter-ega z desek Handsome Boy Modelling School, pod kterými je podepsán spolu s Danem „Automatorem“ Nakamurou. Nakonec snad zamrzí jedině třiatřiceti minutová stopáž, která navnadí, ale zcela nenasytí. Deska nemá žádné ambice, ale právě v tom je její síla, dovoluje hlavním protagonistům tematicky odlehčit a poskytuje prostor pro exhibici jejich schopností a nadšení. Zároveň ale neztrácí ochotu k sebeparodii a kritický osten.
Run the Jewels – Run the Jewels (Fool's Gold Records, 2013)
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.