Alena Bílková | Články / Recenze | 05.05.2014
Hned na úvod je třeba zmínit, že zneuctít Cheta Fakera znamená vystavit se útoku a třeba taky skončit se střepem z displaye iPhonu pětky v oku. Je očividné, že ve čtyřiadvacetiletém fousatém Australanovi ve vintage košili si právě hipsteři našli svého hrdinu. Jeho hudba se perfektně hodí k poslechu do sluchátek za dva tácy u levného kafe a zadumaně ubaleného cíčka.
Hipsteři mainstream neposlouchají. Fakt, že v Austrálii se Fakerovo debutové elpíčko vyšplhalo na první příčku prodejnosti, by jistě radši popřeli, stejně jako pocit, že jeho nejlepší pecka je předělávka skoro deset let staré No Diggity. Znovuobjeveného hitu se potom ujali i Ed Sheeran s Passengerem a nepřeslechnutelná se píseň stala až díky Kygově remixu. Nevadí, na nahrávce stejně nezazní. Podobně budete postrádat několik dalších beatů z ípíček, která vydání Built on Glass předcházela.
Kromě obav z ataku hipsterů je naštěstí pár dalších důvodů, proč se sluší album vychválit. Jazzovo-soulový nádech, electro verze klarinetů a trubek, klidné tempo, chlad, křehkost – to jsou všechno vlastnosti muziky, která se vysoce hodnotí, protože působí vyzrále. Takové desky dostávají deset z deseti. Ale opravdu máte chuť si konkrétně tuhle přehrát znovu nebo se do toho trochu nutíte? Jste si jistí, že jste rozpoznali hranici mezi dobrou hudbou a lounge music? V tvorbě Cheta Fakera je tato hranice nebezpečně tenká. Zvukově zajímavé nájezdy a dojezdy písní, jako třeba v Release Your Problems nebo Gold, zabíjejí rozplizlá jádra. Díky ospalé náladě celého díla posluchač o to víc ocení zajímavou No Advise, vejde se do krásných dvou minut a nestihne svou zastřeností nudit. Dalo se čekat, že to bude právě píseň 1998, ke které Faker natočí druhý klip, protože ta vás z poklimbávání probudí, a dokonce donutí lusknout si do rytmu.
Dobu mezi osmnáctým a dvacátým rokem života, kterou Nicholas James Murphy (jo, tak se jmenuje) strávil porozchodovým fetováním a zamilováváním se do elektronické hudby, ze sebe pravděpodobně vyšňupal veškeré emoce. Ty, které by jeho tvorbě dodaly šťávu a schopnost dostat se vám opravdu pod kůži. Ale pozor, vždyť radost ze života, touha tancovat nebo výraznější pocity, které Fakerova hudba nevzbuzuje, jsou stejně zarytému hipsterovi proti srsti.
Murphy zarámoval svůj nakřachaný a rozbitý svět a mimoděk tím nastavil zrcadlo jednomu fenoménu. Čapněte tabák, prázdné lenivé depky a rohypnol a vydejte se za mistrem, který má předstírání v uměleckém jménu. Třeba do Berlína 3. května nebo v létě na Colours of Ostrava. Předstírejte s ním, ať už chcete předstírat cokoliv. Neberme mu jeho talent a fanouškům jejich pózičky. Až si doposlechnou Built on Glass, tak si stejně strčí do uší Madonnu. Zaprvé, protože je probere, a za druhé, protože někoho hejtovat je větší zábava, než předstírat, že vás baví jazz.
Chet Faker – Built on Glass (Downtown Records, 2014)
http://chetfaker.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.