Akana | Články / Recenze | 10.02.2014
Éterická, náladotvorná a kompozičně i melodicky nekonvenční hudba dívčí skupiny Warpaint zaujala už na albu The Fool z roku 2010. Kromě všežravé škatulky indie je bylo těžké někam zařadit a takové vysvědčení je v době mnohonásobných stylových recyklací velmi cenné. Ne že by se dámy neinspirovaly, zejména britská osmdesátá léta (dream pop, gotika) v jejich skladbách mocně rezonují. Ale při poslechu vám hlavou nedefilují konkrétní jména, spíš lehký nádech doby, kdy kapely od 4AD (Warpaint vydávají u Rough Trade, kteří zlaté časy rovněž pamatují) vytvářely revoluční soundtracky ke snům. A to je první krok, abychom nějakým nováčkům mohli přiznat snahu o vlastní tvář. Eponymní novinka naznačuje, že Warpaint nehodlají zůstat jen u něho a s nastaveným modelem míní dál pracovat. I to je kladné zjištění, i když ve mně přetrvává pocit, že stále jako by něco podstatného mělo být teprve nalezeno.
Z hlediska původnosti bylo na debutu nejsnáze napadnutelné cureovsky šerosvitné vybrnkávání kytar. Nyní se téměř vytratilo a to, co se teď lepí k hutným basovým linkám, je abstraktnější a řidší. Přibylo syntetických zvuků a ploch, ale nikoli ve smyslu úkroků k tanečnu. Sound zůstává přitažlivě tajemný, hlubinný a rozostřený. Nemění na tom nic ani umírněné námluvy s trip-hopem (Hi, Teese) nebo disco rytmem ve skladbě Disco/Very, která je spíš záminkou k o něco rozcuchanějším zpěvům než ke stvoření hitu. Singlovým parametrům se více blíží písně ze začátku alba Keep It Healthy a Love Is to Die, ale specificky rozvolněné nakládání s vokálními linkami brání i jim zapadnout do rádiového formátu. Díkybohu, chtělo by se říct, ale na druhou stranu je melodické askeze někdy až příliš. Vynořování a zanořování hudebních motivů na pozadí hypnotické rytmiky a chladných zvukových chuchvalců (Drive) by sneslo nějaký ten záchytný bod navíc.
Warpaint nepřešlapují na místě, a přitom neztrácejí osobitost. Pořád ale jako by kroužili kolem něčeho důležitějšího, než nám předvádějí, a jen čas od času poodhalí tajemný závoj, který to něco zakrývá. Rafinovanost, nebo nevyzrálost? Pořád se nemůžu úplně rozhodnout. Ale obě možnosti nakonec otvírají dveře do budoucnosti, která se v případě Warpaint stále jeví velmi slibná.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.