Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 15.10.2016
Navzdory známému přísloví padají někdy jablka velmi daleko od rodných stromů. Příkladem par excelence budiž Sindri Eldon, syn nejdůležitějšího vývozního artiklu Islandu, Björk. Bitter & Resentful, Eldonova aktuální deska, v ničem nepřipomíná máminy avantgardní experimenty na hranici poslouchatelnosti. Naopak - svou hudbou jde až na dřeň přímočarého amerického alternativního rocku z půlky devadesátých let, nelze si nevzpomenout např. na Lemmonheads. Eldonova deska je našlápnutou, pozitivní kolekcí skladeb postavených na jednoduché instrumentaci a klenutých melodiích (a capella úvod titulní skladby).
Přes sluníčkovou atmosféru se nahrávka Bitter & Resentful nebojí rýpnout do aktuálních problémů. Úvodní America, An Ode je ódou jen stěží - asi jako letité Born in the USA od Bruce Springsteena. Album propojuje pohled člověka zvnějšku (Sindri Eldon se narodil na Islandu) s pohledem cizince, přinášejícím ono kýžené kritické ostří, zábavně kontrastující s letní, až kalifornskou atmosférou (jakkoliv vzniklo v Seattlu). Písničkářská rovina celek posouvá od nezávaznosti ke kritičnosti, od slunce k temnějším podtónům.
Deska téměř nebrzdí (až na ambientní klavírní plochu v závěru skladby Doer a posmutnělou Things Coming to a Head), je až punkově vyostřená, kupředu ji ženou tvrdé bicí i lehce zašpiněné kytary a zdobí krystalicky čistá produkce. Nenudí, je dostatečně variabilní na to, aby dokázala udržet posluchačovu pozornost. Přesto by jí možná prospělo lehké zkrácení (viz naředěná skladba 18 a s popem přespříliš koketující Irma (The Game)), hodina je trošičku moc. Přes tyto drobnosti zůstává jediné - přímočarý rock'n'roll s kritickým ostnem. To je asi nejpříhodnější popis Bitter & Resentful Sindriho Eldona.
Sindri Eldon - Bitter & Resentful (Knick Knack Records, 2016)
www.sindrieldon.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.