Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 21.04.2014
Filmy Davida Lynche byly vždy obtížně zařaditelné. Nejinak je tomu i v případě jeho druhého hudebního projektu, alba The Big Dream (2013). To, co nám Lynch tentokrát předkládá, je - na rozdíl od předchozí desky Crazy Clown Time (2011) - zřejmým příklonem k "žánrově tradičnějšímu" pojetí hudby. The Big Dream je totiž v jádru bluesovou deskou.
Ono blues je ukryto pod vrstvami temných, nervních nálad a skřípavého, notně zkresleného Lynchova hlasového projevu. Skladby využívají výrazné basové linky a pomalé rytmiky, jejich zvuk je hutný, valivý, místy může připomínat triphopové legendy Massive Attack (výrazně např. ve Wishing Well). Výsledný dojem je pak sugestivně hypnotický. Lynch posluchače stahuje do svých temných vizí už od první skladby - a vypouští je až s posledním tónem. Stejně jako se mu to daří v jeho filmech.
Ve srovnání s Crazy Clown Time je The Big Dream nahrávkou, na které si je Lynch coby muzikant výrazně jistější. Album je sevřené, s jedinou vše prostupující náladou, nerozpadá se v jednotlivé kusy, které se topí v bahně splývavosti. Novinka je variabilnější, pod zastřešující náladou se skrývá řada variací. Nemá přílišnou tendenci sklouzávat ke stereotypnosti, ve chvíli, kdy by už už mohla začít vystrkovat své drápky nuda, Lynch nasadí těžší kalibr. Za pomyslný vrchol lze považovat skladbu The Ballad of Hollis Brown, která je coverem Boba Dylana. Vražednicko-sociální balada dostala v Lynchově verzi tu správnou dávku naléhavosti a děsivosti. Lynch pak - v kontrastu s předcházejícím příkladem - odhaluje i svou křehčí tvář: Cold Wind Blowin' je jemnou baladou o ztracené lásce a životních prohrách. Na opačném pólu jsou pak temně rockové Say It nebo Sun Can't Be Seen No More. Z těchto skladeb čiší naštvanost umocněná uhánějícím hudebním podkladem. Všechny skladby pak spojuje zvláštní zasněnost, hudba jako by si poletovala mezi sférami, a my s ní...
S trochou nadsázky by se o předchozí Lynchově desce dalo mluvit jako o pohledu do hlavy schizofrenika, natolik byla nekoherentní. V případě The Big Dream se jedná o vhled do hlavy psychopata - nebezpečného, ten to má v hlavě dokonale srovnané. Je až skoro s podivem, že si David Lynch nedělá hudbu k vlastním filmům, nemusel by se o svou vizi s nikým dělit. Umí ji vtělit nejen do obrazu, ale i do zvuku (hudby).
David Lynch/The Big Dream (Sacred Bones/Sunday Best, 2013)
http://www.DavidLynch.com
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.